Hlavní obsah

Aerokluby se šikují za zachování letiště Líně. Ranvej zaplnilo přes 50 letadel

Více než padesátka letadel byla v pátek k vidění na někdejším armádním letišti Plzeň-Líně. Jejich piloti a zástupci aeroklubů tím vyjádřili nesouhlas s plánovaným rušením letiště a následnou výstavbou podnikatelského parku, jehož součástí by mohla být i továrna na baterie.

Záznam: Aerokluby se šikují za zachování letiště Líně. Ranvej zaplnilo 56 letadel Video: Novinky

 
Článek

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) minulý týden rozhodla, že na místě bývalého vojenského letiště Plzeň-Líně vyroste podnikatelský park o rozloze 391 hektarů. Odhadované náklady se pohybují kolem devíti miliard korun.

Velký zájem o lokalitu má německý automobilový koncern Volkswagen, který by tam rád v budoucnu postavil tzv. gigafactory, továrnu na baterie.

Podle plzeňského hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) by měla přinést uplatnění pro 4500 zaměstnanců. Nemá jít o tzv. montovnu, nýbrž velice moderní výrobu, jejíž součástí by měla být výzkumná pracoviště s vysoce kvalifikovanými pozicemi. Projekt by vyšel na přibližně 98 až 122 miliard korun.

Stát se zbavuje letiště Líně, před pár lety ho označil za strategické

Domácí

Cílem páteční akce je poukázat na potenciál letiště, kterého se chce stát zbavit. Aerokluby a letecké školy požadují, aby letiště zůstalo zachováno a současně, aby se případně ještě prodloužila funkční přistávací dráha o aktuální délce téměř 2,5 kilometru.

Provozovatelem letiště je na základě nájemní smlouvy uzavřené v roce 2000 na několik desítek let společnost PlaneStation. Ministerstvo obrany, které je vlastníkem areálu, smlouvu v roce 2013 vypovědělo, jelikož firma přestala z důvodu údajné nemožnosti využívat celý areál a platit nájem. Společnost ukončení neuznala a dodnes běží soudní spor. Na letišti mimo aerokluby a letecké školy sídlí také letecká záchranka.

Michal Švihla, zástupce jedné z leteckých škol poukazuje, že provoz letiště je stále čilý. „Pokud někdo tvrdí, že se Líně nevyužívají, mýlí se,” řekl Novinkám.

Nechyběly zdejší letecké školy, místní aerokluby, či zástupci společnosti zabývající se leteckým snímkováním. Jejich letadla startující z Líní připravují mapové podklady pro kartografické úřady.

Naštvané obce 

Vybudování továrny a další infrastruktury na místě letiště se nelíbí ani přilehlým obcím. Například starostovi Dobřan Martinu Sobotkovi vadí, že se samosprávami nikdo neřešil budovatelské plány, které mohou i negativně ovlivnit místní obyvatele.

Problém by mohl nastat také s vodou, jelikož továrna na baterie by jí pro svůj provoz potřebovala značné množství, zdrojů však mnoho není.

Mikulecký: Armádních letišť je málo. I vzhledem k hrozbě z Ruska

Domácí

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám