„Brownfieldy jsou naprosto klíčové pro rozvoj Prahy. Následným krokem po vytvoření analýzy území bude na začátku října workshop, na který přizveme klíčové aktéry od úředníků ministerstva pro místní rozvoj přes urbanisty, ekonomy až po developery,” řekl šéf IPR Ondřej Boháč.

Problémem při zástavbě brownfieldů je, že stát v minulosti bez ohledu na město tato území rozprodal. Praze tak většina z nich nepatří a podle Boháče je město závislé na vůli investora.

„Město musí čekat, zda a co investor chce, nebo nechce,” řekl. Jako příklad uvedl nádraží Smíchov, kde se město s investorem dohodlo, naopak v případě nádraží Bubny se tak nestalo.

Nová čtvrť Bubny-Zátory s rychlodráhou na Kladno a bez památkově chráněných lokomotivních dep zveřejněná dříve developery

Nová čtvrť Bubny-Zátory s rychlodráhou do Kladna na vizualizaci

FOTO: Vizualizace CMA

IPR již zpracoval analýzu území včetně podrobných údajů o nich a příští rok vytvoří metodiku, jak s územími nakládat. „Naši analýzu uzavřeme základními doporučeními, jakým způsobem k brownfieldům přistupovat,” řekl Boháč. Řešení bývalých průmyslových areálů podle něj neznamená pouze změnit územní plán, ale návrhy IPR budou zahrnovat doporučení týkající se také ekonomicko-sociální roviny.

Velký počet vlastníků dohodu komplikuje

Největší počet obyvatel by měl v budoucnu bydlet v brownfieldech ve Vysočanech, a to 33 426 lidí. Rozloha území je 220 hektarů a jedná se zároveň o nejrozsáhlejší transformační území, které zahrnuje pozemky Nové Harfy, Tesly Hloubětín a Barvy Tebas. Pozemky patří celkem 31 vlastníkům, z toho 14 procent území patří hlavnímu městu. Kromě obyvatel, kteří tu budou žít, zde vzniknou pracovní místa pro více než 35 000 zaměstnanců.

Naopak nejmenší rozvojové území o rozloze 34 hektarů je na Zličíně. Plánován je zde počet 2032 obyvatel  a 2826 pracujících.

Velký počet vlastníků podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Trojkoalice) blokuje výstavbu na Bohdalci. Pozemky o velikosti 197 hektarů patří 31 vlastníkům. „Jedním z výstupů programu na IPR by měla být nějaká vzorová smlouva nebo manuál, jak se dobrat k dohodě vlastníků a následným pozemkovým úpravám,” řekla.

Nyní je pro Bohdalec hotova územní studie schválená zastupiteli Prahy 10 a město čeká na dohodu mezi investorem a městskou částí. „Je to území, které se možná podaří otevřít až se schválením nového územního plánu,” řekla Kolínská. Nový plán má platit od roku 2023.

O budoucnosti Nákladového nádraží stále probíhají spory.

Nákladové nádraží Žižkov

FOTO: Petra Hanušková , Právo

Nejblíže k výstavbě má území na Rohanském ostrově v Praze 8. Pokud bude do konce roku schválena městskou radou smlouva mezi Prahou a investorem, zažádá investor o posouzení v rámci řízení EIA, kdy je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a územní rozhodnutí. Podle Kolínské by se brzy mohlo začít stavět i na části bývalého nákladového nádraží Žižkov.

Kromě zmíněných území je plánována výstavba ještě na dalších pozemcích. Mezi nimi je například okolí stanic metra C Roztyly a Háje, lokalita Na Hutích nebo okolí budoucích stanic metra D v Písnici či Krči.

Brownfieldy v Praze
LokalitaRozloha (v ha)Počet vlastníků pozemkůPočet obyvatelPočet pracovních míst
Bohdalec1973125 00040 000
Vysočany (Hloubětín)2203133 00035 000
Smíchov461333648829
Bubny1102323 00039 000
Letňany67940004000
Rohanský ostrov/ Palmovka693115 00023 000
Jinonice7231700011 000
Nákladové nádraží Žižkov342920003000
Zličín342920003000
Belárie (Modřany)473270006000
Ruzyně391450004000
Zdroj: Hlavní město Praha