Do doby, než bude vybrán nový provozovatel, je možné podle ministerstva buď dále prodlužovat smlouvu se stávajícím provozovatelem, nebo využít kapacit policie a armády, které létají ze základen v PrazePlzni.

Původní vítěz tendru slovenská firma Air-Transport Europe (ATE) měla službu zajistit už od letošního ledna. Kvůli stížnosti konkurenční společnosti DSA u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ale nebylo výběrové řízení dosud ukončeno a ministerstvo na dva měsíce prodloužilo smlouvu DSA, která nyní se záchranářskými vrtulníky z Ústí létá.

„Ukázalo se, že tak, jak byla tato část tendru v první polovině roku 2016 připravena, není možné pokračovat. Zadávací podmínky, zejména v otázce technických parametrů vrtulníků, byly stanoveny tak netransparentně, že hodnotící komise neměly jasné podklady jak postupovat. Vedlo to k opakovaným námitkám účastníků tendru," uvedl ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD). Podle něj je jedinou možností vyhlásit nové zadávací řízení.

 Aby nebyly další spory

Nejasnosti se týkaly požadavků na technické parametry vrtulníků. Podle zadávací dokumentace měly mít stroje „plnou certifikaci v kategorii A”, účastníci tendru si ale tento požadavek vysvětlovali rozdílně. Jeden skutečně prokázal tuto certifikaci, druhý certifikaci neměl, ale doložil splnění kvalifikačních požadavků, které této certifikaci odpovídaly.

„Cokoli by v této situaci ministerstvo podniklo, povede jen k neúměrnému prodloužení dořešení věci. Následovaly by další spory s uchazeči o zakázku a další řešení ÚOHS," doplnil ministr.

Ministerstvo zdravotnictví loni vypsalo výběrové řízení s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH na šest základen letecké záchranné služby, jediným kritériem byla cena.

U pěti základen od ledna fungují provozovatelé podle nových smluv. Jde o rakouskou firmu Helikopter Air Transport, která v tendru získala základny v JihlavěOstravě. DSA létá z Hradce KrálovéLiberce, slovenská ATE z Olomouce. Čtyři stanoviště provozuje stát.