„Otevírá to cestu k tomu, abychom měli zabezpečený výběr mýta a nejezdily u nás kamióny bez dálničních známek,“ prohlásil Ťok.

Smlouva se společností Kapsch, která mýtný systém provozuje, vyprší na konci letošního roku. Resort dopravy už dříve uvedl, že na otevřené výběrové řízení není čas. Ministerstvo dopravy proto prodlouží smlouvu s Kapschem o tři roky a během této doby připravit otevřené výběrové řízení na nového provozovatele systému.

Nová smlouva by mohla být podle Ťoka uzavřena na konci letošních prázdnin nebo začátkem září.

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová

FOTO: Milan Malíček, Právo

„Bylo důležité stanovisko ministryně pro místní rozvoj (MMR) Karly Šlechtové, měla tam i svoje právníky. Na základě jejích informací se vláda rozhodla,“ uvedl na tiskové konferenci vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL).

Ministerstvo dopravy podle Ťoka Šlechtovou přesvědčilo, že učinilo všechny kroky, aby se stát v dalším pokračování výběru mýta zbavil závislosti na stávajícím provozovateli.

Ťok rozčílil Šlechtovou

Po tiskové konferenci ale mezi novináře přišla rozčilená Šlechtová a Ťokovo tvrzení důrazně vyvracela. „Já jsem slyšela, že ministryně pro místní rozvoj byla přesvědčena veškerými kroky ze strany ministersva dopravy. To bych chtěla vyvrátit. Ministryně Šlechtová se pouze vyjádřila k odůvodnění zakázky. K ničemu jinému,” ohradila se.

Její resort dal prý stanovisko pouze z čistě právního hlediska. „Naše stanovisko bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Více se ministerstvo pro místní rozvoj nevyjadřovalo,” podotkla.

Pan premiér minulý týden na koaliční radě rozhodl, že vláda musí rozhodnout dnesKarla Šlechtová

Stále podle ní platí, že resort dopravy musí prokázat, že učinil veškeré kroky, aby odstranil závislost na stávajícím dodavateli Kapsch. „Jsou tam některé indicie, že doprava jednala s Kapschem, ale nemáme přístup ke všemu materiálu,” prohlásila Šlechtová.

Ještě v pondělí ráno ale nebylo vůbec jasné, zda vláda Ťokův návrh schválí. Postup ministerstva dopravy se nelíbil především sociálním demokratům. Šéf průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) ještě před jednáním kabinetu řekl, že neví, jestli strana Ťokův návrh podpoří.

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) ale chtěl, aby dal v pondělí kabinet definitivní stanovisko. „Pan premiér minulý týden na koaliční radě rozhodl, že vláda musí rozhodnout dnes,“ sdělila před schůzí Šlechtová.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky. Zdroj: ČTK

Stanjura: Je potřeba změnit legislativu

Postup vlády kritizuje opozice. „Již několik měsíců je jasné, že se současná vláda kvůli nečinnosti na ministerstvu dopravy dostala do situace, kdy mýtné od ledna příštího roku nebude schopna legálně vybírat,” uvedl šéf poslaneckého klubu Zbyněk Stanjura.

V současné době podle něj existuje jediná možnost, jak legálně vybrat provozovatele systému a s výběrem mýta pokračovat. „A to změnit legislativu. Je to řešení nestandardní a krkolomné, ale k odvrácení miliardových škod nezbytné,” míní Stanjura.

Předseda poslanců TOP 09 František Laudát označil věc s mýtem za velké manažerské selhání ministra dopravy Ťoka.

„Pokud konkurenční firmy podají protest na antimonopolní úřad nebo podnět na policii a soudy, je vybírání mýta v České republice od příštího ledna stále v ohrožení. Přijde mi zvláštní a chtěl bych vědět, jaké argumenty přinutily ministryni Šlechtovou k tomu, že její resort změnil negativní stanovisko z minulého týdne,” uvedl Laudát.