Tyto šokující statistiky vyplývají z ankety, kterou ve středu zveřejnilo Fórum „Pijme s rozumem“ na setkání s novináři. Ke zvýšení informovanosti spustilo nové internetové stránky www.pijsrozumem.cz. Ve spolupráci s občanským sdružením SANANIM též rozjíždí projekt „Pobavme se o alkoholu“. Jeho cílem je zvýšit informovanost mezi mladistvými, co se konzumace alkoholu a především následků týče.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Projekt má také za cíl lépe informovat rodiče, jak s dětmi o nebezpečí alkoholu hovořit: podle statistik se jednak ukazuje, že ty děti, které o alkoholu s rodiči mluví, k němu mají mnohem rozumnější přístup. Jednak je také patrné, že většina dětí poprvé ochutnala alkoholické nápoje právě z rukou rodičů.

Pít či nepít pod dozorem rodičů?

Josef Šedivý, terapeut SANANIM, který v rámci projektu „Pobavme se o alkoholu“ pořádá debaty se žáky základních škol, uvedl, že v českých domácnostech dochází k takzvané ritualizaci pití.

„Dospělí alkohol vnímají jako společenskou záležitost. Při rodinných oslavách přimhouří oči a dovolí dětem si připít. Přispívají tak k tomu, že děti během dospívání vnímají pití alkoholu na oslavách jako povinnost a těžko se jim alkohol odmítá,“ řekl Šedivý. Přednášky v rámci kampaně „Pobavme se o alkoholu“ zhlédlo od roku 2009 už přes 27 tisíc žáků.

Podle Vladimíra Darebníka, viceprezidenta Unie výrobců a dovozců lihovin ČR, může být problém například i v televizních reklamách, které mohou nezletilé k pití alkoholu svádět. „V našich reklamách proto nesmí vystupovat herci pod 25 let, a alkohol v nich nesmí způsobovat nadpřirozené vlastnosti či neobyčejné schopnosti,“ řekl Darebník.