„Máme stovky lidí jako zálohu. A to, že stávka nebude blokační, usnadní situaci,“ řekl Právu generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák.

DOKUMENT: Jak pojede během stávky pražská MHD

Lodní dopravu zajistí Pražská paroplavební společnost (PPS) mezi Modřany, Žlutými lázněmi a centrem města od 5:00 do 20:00. Ve špičce pojede až sedm lodí.

Z Modřan k Palackého náměstí

Linka bude začínat u nádraží Modřany, stavět bude u Barrandovského mostu na úrovni tramvajové zastávky Přístaviště, u Žlutých lázní a konec bude u Palackého náměstí.

Praktické informace
Odbory chtěly blokovat magistrálu, nakonec bude pochod centrem
Přípravy na stávku v ČR vrcholí, některé vlaky nahradí autobusy
Kdo kvůli stávce nedorazí do práce, bude bez výplaty

Dopoledne, kdy je provoz největší, budeme jezdit každou půlhodinu. Zhruba od 12 hodin pak po hodině až do večera. Přeprava bude k dispozici pro všechny zdarma," uvedl šéf PPS Dušan Sahula.

Některé tramvajové spoje budou jezdit v závislosti na počtu řidičů, zejména ale v době dopravní špičky. V provozu budou i autobusy. Magistrát ale po jednání krizového štábu uvedl, že spoustu věcí hodlá magistrát řešit až aktuálně v době stávky. Jasnější obrysy totiž podle něj bude mít až po ránu.

Například stále není jasno, zda vyjedou alespoň některé soupravy metra z dep. Dopravní podnik to bude vědět až ráno. usiluje alespoň o víkendový provoz metra, neví ale, zda bude k dispozici dostatek řidičů. Vlaky zůstanou po půlnoci zaparkované, ale připravené k provozu.

Ministerstvo dopravy radí, jak se chovat v koloně
Důležité je mít dostatek paliva v nádrži, dostatek pití, případně lehké jídlo a léky pro akutní stavy. Pokud převážíte děti, nezapomeňte jim vzít oblíbenou hračku nebo jinou zábavu do auta a hlavně dostatek tekutin. To samé platí pro transport domácích zvířat ve vozidlech. Interiér vozidla, které stojí v koloně, se při slunečném dnu velmi rychle rozpálí a teplota ve voze pak může nebezpečně stoupat. Prosím, myslete na to již předem.
Pokud se již ke kritickému místu bezprostředně blížíme a nemůžeme se mu vyhnout, při dojíždění kolony vždy zapneme výstražná světla, abychom na tuto situaci upozornili řidiče jedoucí za naším vozidlem. Pochopitelně tak musí učinit i řidiči dojíždějící za námi.
Již při dojíždění do místa musíme myslet dopředu, předvídat nebezpečí a zastavit na správném místě. Velká většina řidičů dělá tu chybu, že si nenechá před svým vozidlem dostatečný manipulační prostor a v případě potřeby nemůže s vozidlem popojet a např. uvolnit místo projíždějícím vozidlům záchranářů. V časové tísni pak dochází k tzv. „dominovému efektu“, kdy musí popojíždět vozidla další a další, což pochopitelně vede ke ztrátě drahocenného času.
Jak takové správné zastavení vypadá? V případě obsazených dvou jízdních pruhů se musí oba proudy rozestoupit a ponechat volné místo mezi nimi, v případě tří jízdních pruhů musí levý a prostřední proud vozidel zajet co nejvíce vlevo, pravý jízdní proud co nejvíce vpravo (i např. do pruhu odstavného) a ponechat tak dostatečný prostor pro průjezd zasahujících vozidel Integrovaného záchranného systému.
Při opouštění vozidla je samozřejmostí obléknout si reflexní vestu, kterou bychom měli mít ve vozidle „po ruce“ a nehledat ji pod zavazadly v úložném prostoru. V případě otevírání dveří i opuštění vozidla ve městě se vyplatí dát si zvýšený pozor i na motocykly, které se proplétají stojící kolonou.
Velkým nebezpečím a hazardem se zdravím i životy je situace, kdy řidič „ztratí nervy“ a po otočení do protisměru se pokouší dojet k nejbližšímu výjezdu z kolony. Stejně velkým riskem je i couvání nebo podjíždění kolon odstavným pruhem. Navíc se tím dříve nebo později zablokuje další možný prostor pro projíždějící sanitky nebo hasiče.
Na stojící kolony musíme být řádně připraveni, vždyť zablokovaná a neprůjezdná dálnice nebo silnice (a to i na několik hodin) není v Česku žádnou výjimkou. Byť se to může zdát ve městě jako zbytečnost, i zde je hrubou chybou nedostatek pohonných hmot v palivové nádrži. Pokud totiž chcete v horkém počasí využít komfortu klimatizace, je většinou nutný i běžící motor.
Zdroj: Ministerstvo dopravy