Hlavní obsah

K drátenickému mistrovství nasměrovaly Věru Studenou kraslice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kuklík

„Vůbec mi to nešlo. Skončilo to v krabici a rok jsem na to ani nesáhla,“ směje se při vzpomínce na první drátenické pokusy mistryně oboru Věra Studená z Kuklíku na Žďársku. Blížící se Velikonoce jí začátky vzdálené dvě desetiletí vždycky připomenou. Nezamýšlenou cestu k ovládnutí řemesla totiž odstartovala u kraslic.

Foto: Jana Pechová, Novinky

Věra Studená ve svém „království“.

Článek

„Celý život jsem pletla, háčkovala, paličkovala. A když se narodil první vnouček, těšila jsem se, jak ho celého opletu. Jenže mladí nic nechtěli,“ vrátila se někdejší zdravotní sestra k okamžiku, v němž si zručné prsty vyžádaly novou aktivitu. Tu jí vnukla publikace o drátování, kterou jí daroval synovec k narozeninám.

„Blížily se Velikonoce a v knížce mě zaujala drátovaná vajíčka. Tak jsem to zkusila,“ přiznala mistryně tradiční rukodělné výroby, že počáteční setkání se starobylou profesí rozhodně nevypadalo jako láska na první potkání. Jak ale Věra Studená sama říká, nikdy to nebylo tak, že by si dávala v oboru nějaké cíle. „Ono to vždycky přišlo tak nějak samo,“ krčí rameny.

To „samo“ by ale nebylo možné bez urputnosti, která člověka provokuje nezdolanými překážkami. „Další rok jsem to zkusila znovu,“ potvrzuje paní Věra.

Talent a píle nezůstaly nepovšimnuty

Ke krocení variabilního materiálu, který umí být měkký, ale v tom případě nedrží tvar, ale taky tvrdý a nepoddajný, nacházela všímavá žena inspiraci i mimo tradiční svátky. Drátky se jí nabízely pro výrobu nejrůznějších ozdob a její zručnost a nápaditost brzy neunikla pozornosti okolí.

Příběh krejčové s titulem, která šije repliky univerzitních talárů

Styl

„Přijela švagrová a říká – máš to pěkný. Nabídni to někam,“ vzpomněla drátenice, tehdy ještě necertifikovaná, na další z podnětů. Následný úspěch v galerii ve Sněžném ji pak záhy nasměroval k Cechu česko-moravských uměleckých dráteníků, v němž deset let od prvních pokusů s měděnými drátky, nalezenými v dílně manžela elektrikáře, získala jako ryzí samouk mistrovský titul.

Foto: Jana Pechová, Novinky

Velikonoce drátenickou dráhu odstartovaly a stále paní Věru inspirují.

Její jméno je dnes známé nejen z výstav, ale také z kurzů, které vedla i v zahraničí.

Řemeslo se překlopilo do umění

„Na jarmarky moc nejezdím. Ty výrobky jsou velmi pracné, než aby se to dalo dělat na kšeft,“ upozorňuje Věra Studená, která svoje práce hlavně vystavuje a pomáhá jimi propagovat řemeslo, které jen taktak nezašlo na úbytě.

„K nám přišlo ze Slovenska s dráteníky, kteří takto zpevňovali hospodyňkám prasklé hrnce. Po únoru 1948 drobné živnosti prakticky zanikly a tato dovednost postupně skomírala v zemědělských provozech, kde se ještě využila v zimním času k pletení košíků a opálek na brambory,“ shrnula historii řemesla drátenice, kterou obor táhne spíš k designu než k výrobkům pro praktické využití.

Ke kraslicím se ale úspěšná umělecká řemeslnice stejně rok co rok vrací. Drátěnou krajkou umně opletené vaječné skořápky svědčí o bezedné tvůrčí invenci i nekonečné trpělivosti. „Oplést jedno vajíčko trvá zhruba hodinu; pokud je ale motiv či zdobení složitější, třeba i tři hodiny,“ nechala paní Věra nahlédnout do tvůrčí kuchyně. I o letošních Velikonocích v ní bude připraveno na šest desítek originálních přírůstků.

10 velikonočních koled pro malé i velké

Velikonoce

Muzejníci křísí zapomenutou techniku malování vajíček

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám