Článek
Žebříček světových vzdušných sil sleduje 103 zemí s celkem více než 48 000 letouny.
Indické letectvo podle magazínu Newsweek čítá 1716 vojenských strojů. Jeho složení je vyvážené: 31,6 procenta stíhaček, 29 procent vrtulníků a 21,8 procenta cvičných letadel. Stroje jsou nejrůznější provenience – americké, francouzské, ale i ruské či brazilské.
Operační efektivitu indické letectvo prokázalo zejména během operace Sindoor, série přesných úderů provedených v květnu na infrastrukturu v Pákistánu a v Pákistánem okupované části Kašmíru. Šlo o reakci na dubnový teroristický útok v Pahalgamu v indickém státě Džammú a Kašmíru, během nějž Indie podle Newsweeku „demonstrovala svou schopnost rychle reagovat na hrozby za svými hranicemi a neutralizovat je“.

Brazilský Embraer ERJ 145 ve službách indického letectva
Při přímém střetu letounů ale Indové utrpěli několik nezdarů, a to například v boji čínských stíhaček čtvrté generace Chengdu J-10C v pákistánských službách a francouzských letounů Dassault Rafale, které má ve své výzbroji Indie. Čínské stíhačky vybavené pokročilými systémy elektronického boje a v Číně vyvinutými rušičkami téměř zlikvidovaly radarové a komunikační systémy rafalů. Čtyři stroje indického letectva se tak musely stáhnout za indickou hranici a nouzově přistály ve Šrínagaru.
Jen investice nestačí
Pákistánské letectvo ale nedokázalo tento dílčí úspěch patřičně vytěžit. Indické letectvo v dalších střetech bodovalo hlavně svou přesností, koordinací a strategickým dosahem, což odráží jeho rostoucí převahu v regionu.

Čínský letoun Chengdu J-10C
Ačkoli Peking nadále značně investuje do technologií a modernizace své vojenské letecké flotily, faktory, jako je výcvik, operační připravenost a přímá letecká podpora, ovlivňují podle WDMMA celkové umístění čínského letectva.
V rámci světového žebříčku zůstává světovým lídrem americké letectvo. Tato dominance je založena mimo jiné na skutečnosti, že jeho součástí jsou strategické bombardéry, víceúčelové stíhačky čtvrté a páté generace a rozsáhlá flotila tankovacích a speciálních letounů.
Třebaže ruské letectvo zahrnuje kombinaci silných bombardérů a pokročilých stíhaček a má dlouhou historii výroby robustních letadel určených pro provoz v náročných podmínkách, americkou převahu neohrožuje. Protiruské sankce kvůli vpádu na Ukrajinu již delší dobu omezují ruský přístup k nejmodernějším západním technologiím, což poznamenává úroveň ruského letectva.