Nebezpečí srážky asteroidu se Zemí pominulo, hlásí astronomové

Aktualizováno

Nebezpečí srážky asteroidu 2023 DW se Zemí pominulo, oznámil americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Po několik týdnů se tato planetka o průměru 49,3 metru držela na prvním místě „seznamu rizik“. Experti NASA i Evropské kosmické agentury (ESA) se obávali, že pokud by tento vesmírný objekt zkřížil cestu naší planetě, následky by byly pro lidstvo fatální.

Foto: NASA

Asteroid 2023 DW

První výpočty hovořily o tom, že by ke srážce mohlo dojít 14. února 2046. Nově objevené vesmírné objekty astronomové pečlivě sledují a během týdnů zpřesňují výpočty jejich oběžné dráhy pro následující roky.

Během této doby se asteroid 2023 DW z první příčky tzv. Turínské stupnice, která deseti stupni hodnotí nebezpečí možnosti srážky naší planety s některým vesmírným tělesem, propracoval na stupeň 0. To znamená, že pravděpodobnost kolize je „nulová, nebo je tak nízká, že je v podstatě nulová“, píše server bnonews.

„Nejnovější měření a výpočty jeho dráhy ukazují, že nás asteroid 14. února 2046 bezpečně mine ve vzdálenosti několika milionů kilometrů,“ doplnil pro Novinky Petr Pravec z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Na Valentýna roku 2046 by se mohla Země srazit s asteroidem

Svět

„Podle stránky NEODYS provozované ESA je v současnosti předpověď taková, že nejmenší možná vzdálenost, na kterou se planetka v roce 2046 k Zemi přiblíží, bude 0,0196 astronomické jednotky (AU), tedy 2,9 milionu kilometrů,“ upřesnil jeho kolega Petr Scheirich.

Současným pozorováním a výpočtům dráhy pak podle něj ještě lépe odpovídá tzv. nominální vzdálenost, která činí 0,0321 AU, tj. 4,8 milionu km.

Další potenciálně nebezpečná tělesa

Světoví astronomové vzápětí přesunuli svou pozornost na další asteroid 2023 DZ2, který byl objeven letos 27. února na Kanárských ostrovech. Má průměr asi 64 metrů, což je více než trojnásobek velikosti Čeljabinského asteroidu, který v roce 2013 dopadl v Rusku a zranil téměř 1500 lidí.

První výpočty hovořily o tom, že by měl zasáhnout Zemi 27. března 2026. Po několika týdnech pozorování mu byla přiřazena jednička na Turínské stupnici, což znamená, že v současné době není důvod k obavám.

Jedno z „nejbližších setkání“ asteroidu a naší planety se odehrálo letos v lednu, kdy kolem Země ve výšce pouhých 3600 kilometrů proletěla nově objevená planetka.

Vědci detailně rozebrali úspěšný test planetární obrany