Hlavní obsah

Ninja Orbán a povinné lajkování statusů na sítích. Tak funguje Klub bojovníků maďarského premiéra

2:59
2:59

Poslechněte si tento článek

Maďarský premiér Viktor Orbán oznámil letos v květnu, že v rámci přípravy na parlamentní volby v roce 2026 vzniká Klub bojovníků, který má vyvážit velmi úspěšné působení opoziční strany Tisza na sociálních sítích. Působení Klubu bojovníků je však zatím obestřeno rouškou tajemství a málokdo přesně ví, jak funguje.

Foto: Viktor Orbán jako Ninja se stal symbolem Klubu bojovníků foto Klub bojovníků

Viktor Orbán jako ninja se stal symbolem Klubu bojovníků.

Článek

Redaktorům webů 444.huindex.hu se podařilo proniknout do Klubu bojovníků, který má aktuálně několik tisíc členů. Orbán avizoval, že do voleb v příštím roce jich bude sto tisíc. „Svět se změnil a s ním se změnila i politika, do které stále víc zasahuje online prostor a digitální svět. Musíme se nastěhovat do virtuálního prostoru,“ vyzval Orbán členy Klubu bojovníků na prvním setkání v Budapešti.

Za každého nového člena Klubu bojovníků se musí při vstupu zaručit stávající člen klubu. Redaktoři výše zmíněných webů uvedli jako garanta „vysokého představitele vládní strany Fidesz“, jehož jméno v článku nezveřejnili. K jejich překvapení téměř obratem obdrželi mail, v němž je přivítali v Klubu bojovníků.

Pak museli na mobilním telefonu kliknout na link zaslaný v SMS zprávě a připojili se do skupiny Klubu bojovníků na WhatsAppu. Celá komunikace probíhala pod oslovením „milý spolubojovníku“. Symbolem Klubu bojovníků je pomocí AI generovaný obrázek Viktora Orbána jako ninji.

První instrukce přišla od admina a komunikačního šéfa vládní strany Fidesz Tamáse Menczera s oslovením „Ahoj bojovníci!“.

„Lajkni, sdílej a komentuj post Viktora Orbána,“ zněl vzkaz. Druhým úkolem od admina bylo sdílení jeho textu o nedávném kolapsu městské dopravy v Budapešti. Primátorem Budapešti je totiž liberální politik Gergely Karácsony a Fidesz na něj stále častěji útočí. „Budapešť pod jeho vedením zkrachovala,“ tvrdil v dalším statusu admin a členové Klubu bojovníků měli v tomto smyslu komentovat všechny příspěvky primátora na sociálních sítích.

Na sítích vládne opozice

Orbánovi zatím založení Klubu bojovníků moc nepomohlo a na sociálních sítích nadále vládne opoziční strana Tisza Pétera Magyara. Lídr opozice Magyar zveřejnil v květnu 147 statusů na sociálních sítích, pod nimiž obdržel přes šest milionů lajků a komentářů. Ve srovnání s tím Orbán zveřejnil 137 statusů a měl jen něco přes dva miliony lajků a komentářů.

Na každý Magyarův status reagovalo v průměru přes 42 tisíc lidí, na Orbánovy statusy to bylo přes 15 tisíc lidí. V tomto ohledu se na premiéra dotáhl i další opoziční politik András Fekete-Györ z hnutí Momentum, na kterého reagovalo v průměru téměř 15 tisíc lidí. Fidesz jako strana drží zatím prvenství na Facebooku, kde měl v květnu téměř tři miliony reakcí ve srovnání s 1,5 milionu na Facebooku strany Tisza.

Necelý rok před parlamentními volbami v Maďarsku má podle průzkumů veřejného mínění největší podporu voličů strana Tisza. Podle květnového průzkumu agentury Idea by stranu Tisza volilo 34 procent respondentů a Fidesz 25 procent dotázaných.

Související témata:

Výběr článků

Načítám