Hlavní obsah

Návrat nebeského elegána. Concorde po renovaci zamířil po řece do muzea v New Yorku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po několika měsících renovace se nadzvukový letoun Concorde letecké společnosti British Airways vrátil zpět do muzea Intrepid v New Yorku. Letadlo, které je držitelem rekordu v nejrychlejším přeletu civilního osobního stroje přes Atlantik, cestovalo na lodi po East River a řece Hudson.

Transport letounu Concorde do muzeaVideo: Reuters

 
Článek

Renovace Concordu G-BOAD v loděnici GMD v Brooklyn Navy Yard zahrnovala odstranění starého nátěru, broušení a nový nátěr za použití stejné grafiky i odstínů, které letoun ve službách British Airways zdobily v dobách jeho největší slávy.

Concorde pak přepravili do Weeks Marine v Jersey City, kde byl přes noc ze středy na čtvrtek.

Poté letoun putoval zpět do muzea Intrepid, které ve čtvrti Hell’s Kitchen na West Side na Manhattanu uchovává památky na americkou vojenskou a námořní historii. Plul na lodi po řece Hudson, muzeum se rozkládá z velké části na jejím břehu.

Svatý grál milovníků letectví a dobrého jídla? Galavečeře pod concordem

Cestování

Ikonický stroj sloužil mezi lety 1976 a 2003. V únoru 1996 překonal rekord v nejrychlejším transatlantickém přeletu. Trasu z New Yorku do Londýna přeletěl za 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund. To je dodnes nejrychlejší přelet přes Atlantik v civilním letadle.

Pasažéry na komerčním letu svezl naposledy před 21 lety. Jeho vyřazení z provozu předcházela nehoda na pařížském letišti Charlese de Gaulla 25. července 2000. 

Foto: Brendan Mcdermid, Reuters

Renovovaný letoun Concorde na lodi míjí sochu Svobody

První a jediná havárie letounu Concorde si vyžádala 113 obětí, z toho 109 na palubě a čtyři na zemi.

Prokletá pneumatika

Došlo k ní během vzletu stroje Air France na lince Paříž – New York poté, co se mu roztrhla pneumatika. Protrhl ji kovový díl, který odpadl z letounu DC-10 Continental Airlines, který startoval předtím. Concorde na něj najel kolem.

Kromě této oficiální příčiny ovšem existuje i verze, že skutečným důvodem roztržení pneumatiky byl špatně sesazený podvozek (chybějící distanční kroužek na hřídeli mezi koly), což způsobilo rozkmitání kol a jejich přehřátí.

Tak či onak vymrštěné gumové části pneumatiky prorazily elektrický kabel levého podvozku a levou spodní část křídla, které tím bylo zčásti také poškozeno. Náraz prorazil nádrže.

Vytékající palivo se zapálilo o elektrický kabel v blízkosti pohonné jednotky a postupně se vzňalo v celém levém křídle.

Foto: Brendan Mcdermid, Reuters

Nadzvukový letoun Concorde „přistál“ na rameni jeřábu v muzeu Intrepid v New Yorku

Start se už v tomto okamžiku nedal zastavit, letoun byl pro nouzové brzdění příliš rychlý. Pilot, kterého varovaly nejen palubní přístroje, ale i řídicí věž, měl jedinou možnost – vzlétnout a pokusit se nouzově přistát.

Vzlétnout se mu podařilo, ale požár byl příliš velký a ničil strukturu křídla příliš rychle. S rozpadajícím se křídlem a jen částečnou hnací silou stroj nedokázal nabrat výšku. Vzápětí se stroj zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže.

Letecká společnost Air France okamžitě zastavila provoz všech concordů a britský letecký úřad stáhl povolení na lety, které byly opět obnoveny až po četných konstrukčních změnách dne 7. listopadu 2001. 

Kvůli malému zájmu ze strany cestujících, který ovlivnila i letecká krize související s událostmi 11. září 2001, ale vyhlásily společnosti Air France a British Airways v dubnu 2003, že v průběhu roku budou letecké linky Concordu zrušeny.

Poslední let Concordu společnosti Air-France se uskutečnil 24. června 2003, British Airways ukončil lety Concordu 24. října 2003.  Poté se concordy vydaly na své poslední „štace“ v nejrůznějších muzeích včetně zmíněného newyorského.

Z Londýna do New Yorku za hodinu a půl? NASA plánuje vlastní nadzvukové letadlo

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám