Hlavní obsah

Z Londýna do New Yorku za hodinu a půl? NASA plánuje vlastní nadzvukové letadlo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Diskuse o nadzvukových letadlech pro komerční dopravu v posledních letech značně ožily. Nyní se do vývoje plánuje pustit také americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), který chce vytvořit letoun podobný Concordům. Takový stroj by zvládl urazit trasu mezi Londýnem a New Yorkem za pouhou hodinu a půl, dnes cesta trvá zhruba sedm hodin.

Foto: Profimedia.cz

Cesta z Londýna do New Yorku by byla díky nadzvukovému létání mnohem rychlejší.

Článek

Concordy, které naposled vzletěly před takřka 20 lety, byly schopné cestovat rychlostí Mach 2, tedy přes 2100 kilometrů v hodině. NASA oznámila, že by se ráda pustila i do vývoje stroje, jenž by dokázal vyvinout rychlost Mach 4, což je čtyřnásobek rychlosti zvuku, píše Independent.

„Cestování mezi New Yorkem a Londýnem až čtyřikrát rychleji, než co je aktuálně možné, zní asi jako daleká budoucnost. NASA však aktuálně zkoumá, zda by komerční trh vůbec něco takového podpořil,“ cituje organizaci server Independent. Americká agentura zatím počítá se zhruba 50 linkami, soustředí se přitom zejména na zaoceánské lety, protože nadzvukové létání je například ve vzdušném prostoru USA a dalších zemích zakázané.

Musí zohlednit ekonomické faktory

Výzkum si rovněž klade za cíl poskytnout náležitá data regulátorům letectví, aby se mohla pravidla pro nadzvukové létání případně změnit. Dalším krokem je navrhnout koncepty letounů, které by byly schopné cestování nadzvukovou rychlostí ustát. Na projektu se budou podílet společnosti Boeing a Northrop Grumman Aeronautics Systems.

„Je důležité, abychom měli v rukou návrhy designu i použité technologie, až společnosti projekt dokončí,“ uvedla manažerka pro výzkum nadzvukového cestování v NASA Mary Jo Long-Davisová. Doplnila, že si je dobře vědomá, že tento druh cestování musí být bezpečný, efektivní a musí se zohlednit i ekonomické faktory. Provoz slavných Concordů totiž ztěžovaly i značně vysoké náklady.

„Je důležité k inovacím přistupovat zodpovědně, aby z nich mohli těžit cestující a nepoškozovali jsme životní prostředí,“ dodala Long-Davisová pro CNN.

S vlastními návrhy na nadzvukové letouny v posledních letech přichází stále větší množství soukromých společností. Jednou z nich je například americká firma Boom Supersonic.

Z Frankfurtu do Dubaje za 90 minut? Evropská společnost vstupuje do nadzvukových závodů

Cestování

Reklama

Výběr článků

Načítám