Článek
„Vzpomínáte na tragikomedii jménem ,Vláda hnutí ANO‘? Jeden oligarcha a pak už jen vedlejší role. Nedalo se na to dívat. Nedalo se to poslouchat. Nedalo se v tom žít,“ hlásá vládní ODS a masíruje na síti X sledující jedním příspěvkem za druhým.
Poutá v nich na web, přes který se automaticky vygenerují „filmové“ plakáty s hlavními politiky z ANO, na nichž dominuje rudá a černá barva a jež jsou doprovozeny různými útočnými tvrzeními. Například „Příběh o ministrovi, který měl chránit přírodu a místo toho zametal stopy, když byla otrávena Bečva,“ stojí u obrázku exministra životního prostředí, dnes hejtmana Ústeckého kraje Richarda Brabce (ANO).
Podobiznu předsedy ANO Andreje Babiše pak doprovází text: „Příběh kmotra, který chce ze státu udělat svůj podnik. Kmotra nevolíš. Kmotrovi sloužíš.“
Na kampaň, jejímž zadavatelem a zpracovatelem je koalice Spolu, upozornila ODS v den, kdy se koná mimořádná schůze k vyslovení nedůvěry vládě Petra Fialy. Opozice na ní vyčítá kabinetu prohřešky z celého funkčního období, vládní strany naopak hájí své úspěchy.
Načasování kampaně mohlo být podle politologa Lukáše Jelínka zamýšlené, zároveň si ale myslí, že by kampaň vznikla i bez bitcoinové kauzy. Určitě podle něj není cílem oslovit nové voliče, jako spíš utvrdit jádro těch stávajících. V tom se s ním shoduje i politolog Michal Malý z Univerzity Karlovy.
🎬 V hlavních rolích: CHAOS, STRACH, OSTUDA ...
— ODS (@ODScz) June 17, 2025
Vzpomínáte na tragikomedii jménem "Vláda hnutí ANO"? Jeden oligarcha a pak už jen vedlejší role. Nedalo se na to dívat. Nedalo se to poslouchat. Nedalo se v tom žít.
Co se tehdy dělo? Chaos, rozvrácené státní služby, rekordní… pic.twitter.com/Iz6MISDM1A
„ODS ukazuje, že se nezdráhá používat stejné metody a podpásovky jako hnutí ANO a snaží se v tom s ním soutěžit, a skoro bych řekl, že se dostává do vedení,“ podotkl Jelínek s tím, že ale neví, zda s tím budou spokojeni voliči, které se snaží získat. Na váhající voliče takové kampaně, jak dodal, nezabírají.
Stáčí pozornost na opozici
Snahu o „oplácení ANO stejnou mincí“ zmiňuje i Malý. „Je to snaha extremizovat to, co se stalo v minulosti, oplácet stejnou mincí a ukázat toho druhého jako nejvíce neschopného člověka,“ zdůraznil.
Jak naopak ANO vykresluje Fialu jako nejhoršího premiéra na světě nebo hovoří o bitcoinové kauze, je podle něj také leckdy přes čáru.
„To, s jakým účelem to pravděpodobně koalice Spolu dělala, je to, že v současnosti vypadá ve veřejném prostoru jako nejvíce zkorumpovaná strana ODS. V posledních pěti měsících jsme přitom mohli zaregistrovat několik zásahů na úřadech nebo radnicích velkých měst, které se týkaly zejména hnutí ANO. Typicky Ústecký kraj,“ poznamenal Malý s tím, že je patrně snahou občanských demokratů ukázat, že problémy má také ANO.
Forma je podle Jelínka nevhodná, jakkoliv ji Spolu nevyužívá poprvé. Stejný vizuál použili už před komunálními volbami, kdy karikovali volební heslo ANO a dali Babiše na plakát s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Sklidili za to tehdy kritiku.
„Aktuální kampaň je přesně ten typ kampaní, které jsou za hranou a společnost nestmelují, spíše rozeštvávají, a výsledkem je, že lidé začínají pochybovat o demokratickém uspořádání a hledají si nějaká alternativní uspořádání společnosti,“ varoval politolog Jelínek před nezamýšleným důsledkem.