Článek
„Je to v naprostém rozporu,“ řekl Novinkám analytik společnosti Investika Vít Hradil o plánech Motoristů a ANO. Podobně situaci zhodnotil i ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Daniel Münich: „To je, jako byste chtěli, aby jedna a jedna bylo pět.“
Ve svém předvolebním programu Motoristé slibují, že rozpočet se schodkem maximálně pět miliard zajistí do roku 2029. Peníze chtějí sehnat hlavně osekáním dotací a elektronizací státní správy.
O snižování schodků v programu píše i ANO, jen v pozdějším horizontu. Zároveň ale hnutí navrhuje opatření, která místo šetření přinesou další výdaje v desítkách miliard korun ročně. Díru má zalepit zkrocení šedé ekonomiky a hospodářský růst, jak ale Novinky popsaly dříve, stačit to nejspíš nebude.

Babiš: Vyrovnaný rozpočet do čtyř let je nesmysl
Motoristé se svých ideálů nechtějí zcela vzdát, i když předseda Petr Macinka naznačuje ústupky. „Pro nás bude důležité, aby se změnil trend, který byl dlouhodobě zadlužovací, na trend, který povede jednoho dne k vyrovnanému rozpočtu,“ řekl Novinkám.
Vedlejší už podle něj je, jestli to bude za tři nebo šest let. „Nedostali jsme padesát procent ve volbách, tak nemůžeme náš program realizovat od A do Z,“ dodal.
V to, že vláda s ANO může být rozpočtově odpovědná, věří i předseda motoristického poslaneckého klubu Boris Šťastný. „V našich genech je snaha dostat se k vyrovnanému rozpočtu a rozpočtová odpovědnost. Budeme se snažit teď i v následujících letech snižovat deficity směrem k vyrovnanému rozpočtu,“ slíbil v úterý.
Krátce po volbách motoristické ambice předseda ANO Andrej Babiš mírnil. „Mluví o vyrovnaném rozpočtu do čtyř let, což je samozřejmě nesmysl, protože my potřebujeme investovat,“ řekl pro iDnes.
V pátek nicméně slíbil zachovat v příštím roce schodek 286 miliard korun, tak jak navrhuje končící vláda.
Buď sníží výdaje, nebo zvýší daně
Na otázky, zda je skutečně možné se k vyrovnanému rozpočtu dobrat se štědrým ANO ve vládě, odpovídají motoristické špičky argumentem vyrovnaných rozpočtů, kterých jako ministři financí dosáhli Babiš a jeho stranická kolegyně Alena Schillerová. Šlo o roky 2016 a 2018.
Podle ekonomů ale zkrátka rozpor mezi výdaji a příjmy nelze ignorovat. „Samozřejmě by to do čtyř let šlo stihnout, ale program ANO opomíjí úspory, a naopak tam má nákladná opatření,“ shrnul Hradil.
„Buď by museli brutálně proškrtat výdaje a zároveň neplnit sliby, například závazek výdaje na obranu, nebo by museli zvýšit daně,“ doplnil Münich.
Další člen NERVu ekonom Dominik Stroukal upozorňuje také na nadhodnocené představy o úsporách, záměru krotit veřejné finance nicméně fandí. Přijít podle něj musí další snaha o konsolidaci. „Problém skutečně máme. Když jsme dělali první konsolidaci, věděli jsme, že bude muset přijít nějaká druhá,“ uvedl.
Zástupci ANO, Motoristů a SPD budou nyní o vládním programu jednat každý pracovní den. V pondělí chtějí kromě financí mluvit také o průmyslu a obraně.


