Hlavní obsah

Velké mezery mají desetitisíce žáků, plošnému zavírání škol je třeba zabránit, tvrdí inspekce

25. 8. 2021, 14:38 – Praha

Závažné mezery ve znalostech a dovednostech má po dlouhé výuce na dálku při uzavření škol minimálně 36 500 žáků základních škol a 18 tisíc středoškoláků. Na prvním stupni je to zhruba každý osmatřicátý školák, na druhém každý dvacátý a na SŠ každý dvaadvacátý. Na odstranění rozsáhlých nedostatků budou děti a mladí potřebovat nejméně ještě celý školní rok. Zjistila to Česká školní inspekce (ČŠI).

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Po obnovení běžné výuky provedla (ČŠI) v červnu průzkum mezi řediteli 1465 základních a 540 středních škol. Odpovídalo také 27 815 učitelů, podle inspektorů je výzkum reprezentativní.

Zpráva uvádí, že výsledky představují zatím prvotní odhady vyučujících. Po zářijovém nástupu do škol se může ukázat, že intenzivnější podporu při dohánění učiva bude potřebovat mnohem více školáků.

Dalšímu plošnému zavírání škol by se mělo zabránit.
Česká školní inspekce

Do základních škol chodilo loni v září podle údajů ministerstva školství asi 961 200 žáků, z nich 554 100 na první a 407 100 na druhý stupeň. Na středních školách bylo 408 500 studentů.

Děti byly nevybouřené, kempy jim prospěly

Domácí

Hlavně na dálku se žáci a studenti učili loni zhruba od října do května.

Značné rozdíly

„Je jasné, že extrémní délka období, ve kterém neprobíhala prezenční výuka, znamenala výrazný zásah dotýkající se vzdělávacího procesu u celé jedné generace žáků,“ uvádí inspekční zpráva.

Podle ní učení na dálku odhalilo slabá místa, mezi která patří nerovnosti v kvalitě vzdělávání i regionální rozdíly.

Za hodinu podzimního doučování obdrží učitelé do 250 Kč, plánuje MŠMT

Věda a školy

Podle učitelů mají závažné mezery ve vzdělávání, na jejichž zaplnění nemusí stačit ani celý další školní rok, 2,6 procenta školáků prvního stupně. Na druhém stupni je to pět procent žáků a na středních školách pak 4,5 procenta.

V polovině tříd na prvním stupni nebudou mít děti problém si znalosti doplnit. Na druhém stupni jsou to dvě pětiny tříd a na středních školách dvě třetiny.

Výuka na dálku? Třetina žáků cítila, že se nestíhá učit

Věda a školy

Podle zjištění nemusela být příčinou propadu školních výsledků chybějící technika a připojení či malá motivace žáka i rodičů.

Mohl to být také jiný charakter výuky na dálku. Zatímco některým žákům vyhovoval a posílil jejich zájem o učení, u jiných mohl vést k apatii či pocitu, že nemusí plnit povinnosti.

Kolem 11 tisíc žáků zcela mimo výuku

Výuky online se podle dřívějšího průzkumu školní inspekce ještě letos na jaře neúčastnilo asi 50 tisíc dětí. Kolem 11 tisíc žáků, tedy asi procento všech ze ZŠ, se podle ministerstva do distančního vzdělávání nezapojilo vůbec.

Deset tisíc žáků se do online výuky vůbec nezapojilo

Věda a školy

Nejvíc problémů měli školáci podle svých učitelů v Ústeckém, Moravskoslezském, Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Experti na sociální problematiku upozorňují, že víc dětí s potížemi je dlouhodobě v chudších regionech.

ČŠI poukazuje na to, že podle ekonomických modelů by dlouhodobé ztráty kvůli dopadům distanční výuky mohly dosahovat stovek miliard korun.

„Dalšímu plošnému zavírání škol by se tak mělo zabránit,“ uvedli inspektoři ve zprávě.

Podle nich by nejhorším řešením o nápravu nedostatků byla snaha rychle na výuku na dálku zapomenout, vrátit se do doby před jejím zavedením a popírat existenci problémů.

Ředitelé: U dětí bez testu roušku neuhlídáme

Domácí

Inspekce podotkla, že většina ředitelů očekává pro tento školní rok od státu odpovídající finanční podporu na doučování a vyrovnávání rozdílů ve znalostech a dovednostech jednotlivých žáků.

Mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová doplnila, že na letní doučovací kempy navážou podzimní doučovací programy. Úřad na ně vyčlenil 250 milionů korun.

Reklama

Související články

Výběr článků