Hlavní obsah

Deset tisíc žáků se do online výuky vůbec nezapojilo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha
Aktualizováno

Počet žáků, kteří se kvůli nedostatečnému technickému vybavení při distančním vzdělávání neúčastní online výuky, klesl oproti minulému jaru v základních a středních školách ze zhruba 250 000 na přibližně 50 000. Pomohlo dovybavení škol v uplynulém roce.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Informace vyplývají ze zjištění České školní inspekce (ČŠI), která je ve středu představila.

Zapojení všech žáků do výuky na dálku se stále nedaří a zřejmě ani není možné předpokládat, že se od minulého jara podařilo výrazně a plošně snížit počet těch, kteří se výuky neúčastní vůbec.

Podle zástupců ČŠI se ale zřejmě proti loňskému jaru nesnížil počet žáků, které se do vzdělávání na dálku nedaří zapojit žádným způsobem. Loni v dubnu jich podle průzkumu inspekce bylo kolem 10 tisíc, nyní to má být minimálně podobné.

Úkoly v sešitech či online nepravidelně

Kolem tří procent žáků se podle inspekce kvůli technickým obtížím samotné online výuky nadále neúčastní a vzdělávají se distančně třeba předáváním úkolů v sešitech. Jejich počet klesl z loňských 250 tisíc zhruba na pětinu. Nejhorší je v tomto ohledu situace v nematuritních oborech středních škol.

Opakovat kvůli pandemii celý ročník? Neproveditelné, tvrdí MŠMT i školy

Věda a školy

Někteří žáci se podle inspekce sice online výuky účastní, ale nepravidelně. Důvody jsou většinou problémy v rodině, nízká motivace a malá podpora od rodičů. Zpravidla jde o starší žáky, jejichž vzdělávání je náročné i za běžné situace, zjistila inspekce.

Podle ní se v některých školách účastní online výuky i méně než 70 procent žáků, jde hlavně o školy v Ústeckém kraji, dále pak v krajích Moravskoslezském, Libereckém, Jihočeském a v Praze.

Zapojení všech žáků do výuky na dálku se tak podle inspekce stále nedaří. „A zřejmě tedy ani není možné předpokládat, že se od minulého jara podařilo výrazně a plošně snížit počet těch, kteří se výuky neúčastní vůbec,” doplnil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Zapůjčení počítačů

Podpořit účast žáků v online výuce se podle inspekce jinak podařilo hlavně pomocí zápůjček počítačů ze škol či prostřednictvím škol. Této možnosti využilo zhruba kolem 50 tisíc žáků a studentů, tedy kolem 3,5 procenta všech.

Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou, zjistilo šetření

Věda a školy

Největší podíl, a to kolem pěti procent, tvořili v neúplných základních školách a nejméně v nematuritních oborech středních škol, kde si vybavení půjčilo asi 1,5 procenta žáků. Dalším např. počítač koupili rodiče, případně jim ho zapůjčily různé organizace.

Peníze na ICT techniku dostanou i víceletá gymnázia. Střední školy však stále ne

Věda a školy

Základní školy dostaly od ministerstva školství na podzim na dovybavení navíc 1,3 miliardy korun. Při výuce na dálku se každopádně za uplynulý rok zlepšilo vybavení počítači, problematický je podle inspektorů nicméně velký počet hodin online s vypnutými kamerami.

ČŠI: Přibylo učitelů pro redukci učiva a změny v hodnocení

Současná situace má vliv i na změny učiva a hodnocení žáků. Podíl pedagogů, kteří jsou pro omezení vzdělávacího obsahu, se zvýšil o čtvrtinu a o pětinu přibylo těch, kteří začali využívat vedle známek i slovního hodnocení.

Ministerstvo upravilo učební plán ZŠ, důraz klade na informatiku. V učivu se bude škrtat

Věda a školy

Zároveň se snížil podíl škol, které učí online přesně podle běžného rozvrhu, což by podle doporučení ministerstva školství neměly, sdělila ve středu rovněž inspekce.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám