Vědci nalezli u řeckého ostrova deset vraků lodí. Nejstarší dlí pod mořem už 5000 let

Mezinárodní tým vědců z Řecké národní výzkumné nadace a řeckého ministerstva kultury nalezl během čtyřletého výzkumu u pobřeží ostrova Kasos v Egejském moři deset vraků lodí, mezi nimiž byl i jeden, jehož stáří se odhaduje na pět tisíc let. Informovala o tom americká televize CBS News.

Foto: Řecké ministerstvo kultury

Tým vědců z řeckého výzkumného týmu přímo v akci

Lodě se potopily během různých období, včetně období tzv. klasického Řecka kolem roku 460 př. n. l., helénistického období mezi lety 100 př. n. let. až 100 n. l. nebo byzantského období mezi lety 800 až 900 n. l.

Nalezeny dále byly i lodě z římského období, ze středověku i z času Osmanské říše. Nejstarší potopený vrak je tedy podle webu Heritage Daily z doby 3000 př. n. l., tedy ještě z období pravěku, a nejmladší pak z minulého století.

Tým řeckých výzkumníků totiž nalezl i dřevěnou loď z období druhé světové války, která byla dlouhá přes 30 metrů, napsala minulý týden CBS News.

Archeologové objevili dosud neznámý starověký jazyk

Poblíž vraků badatelé objevili velké množství unikátních nálezů pocházejících ze Španělska, Itálie, Afriky a Malé Asie. Jedním z nich je např. španělská amfora s pečetí na rukojeti z let 170-150 př. n. l.

Objeveny byly též nádoby na pití, nádoby terra sigillata z Afriky (kvalitní keramika červenohnědého zabarvení) nebo kamenná kotva z období archaického Řecka, které trvalo zhruba od 8. století př. n. l. do roku 480 n. l.

20 tisíc snímků

Všechny vraky a potopené „poklady“ byly nalezeny v hloubce zhruba od 20 do 47 metrů pod hladinou moře. Výzkum probíhal v letech 2019-2023, během nichž vědci pořídili více než dvacet tisíc podmořských fotografií a navíc vůbec poprvé pomocí sonaru zmapovali útes Kasos-Karpathos.

„Jedná se o první systematický výzkum mořského dna ostrova Kasos, jehož hlavním cílem je lokalizovat, zaznamenat a studovat starožitnosti oblasti, jež se nachází na křižovatce kultur a kdysi byla centrem světových plaveb,“ stojí na webu vědců.

Tým mezinárodních výzkumníků je tvořen archeology, historiky, architekty, geology, postgraduálními studenty a dalšími odborníky.

Jeden z nejstarších vraků lodí na světě z doby bronzové vydal poklad