V noci můžeme pozorovat rojení meteorů z Halleyovy komety, přát má i počasí

Nadšenci do astronomie mohou na obloze pozorovat meteorický roj Eta Akvaridy (Éta-Aquaridy), který svého maxima dosáhne v noci na pondělí. K pozorování mají být letos ideální podmínky, protože měsíční svit nebude rušit, přát by pozorovatelům mělo navíc i počasí. Doporučuje se sledovat roj východním směrem od zenitu (nadhlavníku), a to zejména od 3. hodiny ranní do rozbřesku.

Sprška meteorického roje Eta Akvaridy (Srí Lanka, 5. května 2024)

Roj Eta Akvaridy je způsoben ledoprachovými zrnky z periodické komety 1P/Halley. Podmínky na sledování kolem maxima roje jsou v noci z neděle 5. na pondělí 6. května takřka ideální: Měsíc bude ve fázi jen dva dny před novem, nebude tedy prakticky vidět, a meteory má smysl sledovat od třetí hodiny ranní až do rozbřesku.

„Meteorický roj Eta Akvaridy, jehož maximum připadá na 5. května, má letos velmi dobré pozorovací podmínky. Měsíc před novem nebude pozorování rušit svým svitem. V období maxima se může objevit až 50 meteorů za hodinu,“ shrnul pro Novinky astronom a tiskový tajemník Astronomického ústavu Akademie věd ČR Pavel Suchan.

Samotné maximum roje tedy sice nastává už v neděli pozdě večer okolo 23. hodiny SELČ, ale není příliš ostré. Nejvíce meteorů tak budeme mít možnost spatřit v průběhu noci, resp. v brzkých ranních hodinách.

Z hory v Chile přivezli dechberoucí záběry čistého nebe

Pro zlepšení pozorovacích podmínek je podle astronomů žádoucí vyhnout se místům se světelným znečištěním.

Foto: Petr Horálek/Fyzikální ústav v Opavě

Květnová Mléčná dráha, přelet Mezinárodní vesmírné stanice (vpravo nahoře) a zelená Eta Akvarida (vlevo od Mléčné dráhy) 8. května 2021 nad Sečskou přehradou

Od tří hodin na většině území příznivé podmínky

Pozorování úkazu by mělo být příznivě nakloněno i počasí, alespoň tedy na většině území Česka.

„Od třetí hodiny ranní budou na většině území dobré podmínky pro pozorování: převládat bude polojasno až skoro jasno. Výjimkou bude Ústecký a Karlovarský kraj, kde už bude přibývat oblačnost – bude tam oblačno, postupně až zataženo,“ sdělila Novinkám meteoroložka Dagmar Honsová s tím, že nad ránem se poté mohou ojediněle tvořit mlhy, a to především v údolích a dolících.

Nad Sluncem se během zatmění vypařila nová kometa

Meteory příslušného roje vylétají ze souhvězdí Vodnáře. Latinsky se nazývá Aquarius a nachází se v blízkosti hvězdy označené řeckým písmenem éta, z čehož má roj svůj název. Aktivní je letos od 19. dubna do 28. května, kolem 5. a 6. května má právě své maximum.

Zenitová frekvence je tedy až 50 meteorů za hodinu, což vyjadřuje, kolik meteorů se může objevit na obloze, je-li místo, ze kterého padající hvězdy zdánlivě vylétají – tzv. radiant – přímo nad hlavou pozorovatele.

Protože radiant Eta Akvarid se na naší obloze nachází až ráno před rozedněním nízko nad východním obzorem, je nutné odečíst zhruba polovinu meteorů, které lze vidět. Navíc člověk neobsáhne zrakem celou oblohu a k tomu se bude i rozednívat, kvůli čemuž slabé meteory zaniknou.

Přesto podle Suchana zůstane hodně meteorů ke spatření.

Foto: Petr Horálek/Fyzikální ústav v Opavě

Maximum meteorického roje Eta Akvaridy v roce 2022 v Chile

„Pokud vydržíte do časných ranních hodin, nabídne se v pondělí po 3:30 SELČ nízko nad východem navíc i pohled k vycházejícím planetám, konkrétně Saturnu a později Marsu, které s Měsícem vycházejícím už za rozbřesku ve fázi úzkého srpku budou tvořit velmi fotogenickou ‚šňůru‘,“ doplnil astrofotograf a popularizátor astronomie Petr Horálek z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

• Zdrojem proudu prachu, který způsobuje květnové Eta Akvaridy, je, jak už bylo naznačeno, slavná Halleyova kometa. Dráhu komety, podél níž zanechává prach, který pak způsobuje světelné divadlo, kříží Země dvakrát – v říjnu se pak na obloze objevují Orionidy. Halleyova kometa oběhne kolem Slunce jednou za 76 let.

Meteory, kometa a zatmění Měsíce při superúplňku. Výběr astronomických úkazů roku 2024