Nad Sluncem se během zatmění vypařila nová kometa

Osmého dubna nastalo nad územím Mexika, USA a Kanady úplné zatmění Slunce. Úkaz pozorovaly, naživo či zprostředkovaně, stamiliony lidí z celého světa. V průběhu tohoto zatmění se na obloze kromě sluneční koróny daly pozorovat – či alespoň fotograficky zaznamenat – všechny jasné planety Sluneční soustavy a také kometa 12P/Pons-Brooks. A nejen ona…

Foto: P. Horálek/FÚ v Opavě, J. Kujal/ASHK, M. Hlaváč

Širokoúhlý záběr sluneční korony spolu s kometou SOHO-5008 při úplném zatmění Slunce 8. dubna 2024 z mexického Duranga

Velkým překvapením se pro astronomy i fotografy stala druhá kometa, která byla objevena jen několik hodin před samotným úkazem na družicových snímcích, pozorovatelná byla jen pár hodin a nad Sluncem se poté zcela vypařila. Tuto kometu s označením SOHO-5008 zachytili i čeští a slovenští fotografové, kteří se za zatměním vydali.

Zatímco v minulých letech byly komety, které na běžné denní obloze přezáří sluneční svit, během úplných zatmění Slunce zachyceny spíše náhodou (astronomové se o nich dozvěděli jen krátce před úkazem), letos byla hlavním lákadlem periodická kometa 12P/Pons-Brooks.

Ta se nacházela úhlově blízko planety Jupiter a na vhodně připravené fotografické aparatury nebyl problém kometu zaznamenat, jak informuje na svém webu Fyzikální ústav Slezské univerzity v Opavě, který na zachycení nově objevené komety tento týden rovněž upozornil.

Zatmění Slunce nad Severní Amerikou

Samozřejmě nikoli všem se kometu zachytit podařilo, a to zejména kvůli oblačnému počasí na mnoha místech v pásu zatmění, upozorňuje astrofotograf a popularizátor astronomie Petr Horálek ze zmíněného opavského ústavu, který se úkaz tehdy vydal pozorovat do mexického Duranga.

Foto: NASA/ESA

Kometa SOHO-5008 na snímku koronografu LASCO C2 družice SOHO

O to větší překvapení ale podle něj bylo, když se ukázalo, že kromě avizované komety Pons-Brooks se u Slunce objevila během jeho zatmění právě ještě druhá kometa, která dostala označení SOHO-5008.

Odhalil ji astronom z Thajska

Ta byla tedy objevena jen krátce před zatměním a v průběhu úkazu napříč Mexikem, USA a Kanadou se postupně nad Sluncem rozpadala. Krátce po druhé hodině ranní 9. dubna (tedy jen několik hodin po zatmění Slunce v Kanadě) se nad Sluncem zcela vypařila.

Autorem astronomického snímku dne NASA je Čech. Fotil kometu, kterou stále můžeme pozorovat

„Kometu SOHO-5008 objevil astronom Worachate Boonpold z Thajska na snímcích ze SOHO (evropsko-americká vesmírná observatoř – pozn. red.) ještě před zatměním a následně Karl Battams z americké Naval Research Lab upozornil astronomy, že by mohla být dostatečně jasná na její záznam během úplného zatmění Slunce. První snímek komety pak publikoval čínský astronom Lin Zixuan, který ji na základě nejisté předpovědi našel na svých snímcích zatmění Slunce pořízených u Third Connecticut Lake (jezero v americkém státě New Hampshire – pozn. red.),“ popsal Horálek.

Foto: Lin Zixuan

Kometa SOHO-5008 na snímku od Third Connecticut Lake

„Já jsem se o kometě dozvěděl až o několik hodin později, a protože jsem fotografoval mj. i široké pole na sérii různých expozic, bylo mi jasné, že bych ji mohl mít na svých snímcích také. A jak se ukázalo, byla tam,“ dodal Horálek.

„Zaznamenat kometu během úplného zatmění Slunce je vzácné,“ pokračoval tuzemský nadšenec, kterému se podařilo kometu SOHO-5008 fotograficky zachytit během pozorování z mexického Duranga.

„Za posledních 1600 let se takové pozorování podařilo jen sedmkrát, přičemž pět z těchto sedmi případů byly komety viditelné pouhýma očima a poslední dva případy – z let 2008 a 2020 – byly úspěchy ryze fotografické,“ konstatoval.

Foto: Lin Zixuan

Obě komety (12P/Pons-Brooks a SOHO-5008) při úplném zatmění Slunce 8. dubna 2024

Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě se na expedici vydal s Josefem Kujalem z Astronomické společnosti v Hradci Králové a Milanem Hlaváčem. Úkaz pozorovali z jihovýchodní části města Durango, kde se jim navzdory silnému větru a částečně oblačnému počasí podařilo získat mnoho dat k následnému zpracování. Výsledky z této expedice se teprve zpracovávají a budou publikovány v následujících týdnech až měsících. Vyhotovené výsledky pak poslouží ke vzdělávacím i vědeckým účelům.

Černá díra na Zemi. Úchvatný pohled na zatmění z oběžné dráhy