Meteory, kometa a zatmění Měsíce při superúplňku. Výběr astronomických úkazů roku 2024

Polární záři či jasnou kometu budou zřejmě moci vidět lidé v Česku v příštím roce. Ozdobou oblohy v roce 2024 pak nepochybně bude částečné zatmění Měsíce při superúplňku v září. Na obloze se objeví též každoroční meteorické roje, jeden z nich vrcholí hned na začátku ledna.

Foto: Petr Horálek/Fyzikální ústav v Opavě

Maximum lednového meteorického roje Kvadrantidy v lednu roku 2020 nad Oravskou Lesnou na Slovensku

„Nebeskou ‚divadelní sezonu‘ zahájí v lednu meteorický roj Kvadrantidy a skupina planet s Měsícem na ranní obloze. Na jaře se ukáže Merkur a nastane série setkání Měsíce, Jupiteru a Uranu v souhvězdí Býka. Přes léto planety vyklidí pole umělým družicím a nočním svítícím oblakům, a hlavně ‚padajícím hvězdám‘ meteorického roje Perseidy. Ve druhé polovině roku se planety budou předhánět, která si zaslouží více pozornosti. Obdobím nejlepší viditelnosti postupně projdou Saturn a Jupiter, objeví se Merkur na ranní obloze a v závěru roku se na večerním nebi rozzáří Venuše a Mars,“ shrnul Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR, co mimo jiné můžeme příští rok očekávat.

„Pod nebe nás nalákají opět meteorické roje i dále možné polární záře viditelné z našeho území. Hlavně ale pěkná nebeská setkání planet s Měsícem a v neposlední řadě také částečné zatmění velkého Měsíce a s velkou pravděpodobností jasná kometa Tsuchinshan–ATLAS,“ doplnil Petr Horálek z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě.

Polární záře se mohou objevit po celý rok. Zájemcům o pozorování polárních září Horálek doporučuje sledovat tzv. aurorální monitory, na počítači třeba SolarHam nebo SpaceWeatherLive, případně mobilní aplikaci Aurora Alerts.

Žádné překvapení. Českou astrofotografií za listopad je snímek polární záře

Rovněž roje meteorů se vyskytnou během roku několikrát. Zmíněná kometa Tsuchinshan–ATLAS by mohla být zřejmě k vidění od konce září do konce října a částečné zatmění Měsíce 18. září.

„Bude sice procentuálně malé, ale rozhodně očima velmi pěkně pozorovatelné. Toto zatmění bude vidět v celém průběhu v západní polovině Česka,“ sdělil opavský ústav k měsíčnímu zatmění.

Foto: Petr Horálek/Fyzikální ústav v Opavě

Obloha během částečného zatmění Měsíce 18. září 2024

Zmíněné úkazy jsou podle zevrubného přehledu na webu opavského ústavu pozorovatelné z Česka a Slovenska a budou mít většinou pravděpodobně dobré pozorovací podmínky. Do pozorování však může zasáhnout počasí. Lidé by také pro lepší pozorování měli podle odborníků vyrazit mimo města, kde viditelnost úkazů zhoršuje tzv. světelné znečištění.

Přehled nejzajímavějších očekávaných astronomických událostí příštího roku nabízí na svém webu např. i Česká astronomická společnost.

Rok odstartují Kvadrantidy

Když se podíváme blíže na některé konkrétní úkazy, tak téměř pravidelně každý kalendářní rok začíná z astronomického hlediska jedním z nejbohatších meteorických rojů: Kvadrantidami. Roj je aktivní v období přibližně od 1. do 10. ledna.

V noci může zazářit až 1000 meteorů z roje Geminid

V mnoha ohledech lze o Kvadrantidách, jejichž mateřským tělesem je trochu netradičně planetka 2003 EH1 (nikoli kometa), hovořit jako o jednom ze tří nejsilnějších meteorických rojů celého roku. Svědčí o tom především hodnota zenitové frekvence udávaná obvykle údajem 120 meteorů za hodinu. Naopak v neprospěch roje hraje krátké trvání maximální aktivity roje (zhruba šest hodin) a obecně vysoká pravděpodobnost oblačného počasí.

V roce 2024 nastává maximum za nepříliš příznivých podmínek. Vrchol aktivity lze pozorovat v noci ze 3. na 4. ledna (ze středy na čtvrtek), přičemž maximum nastane až po rozednění okolo 10 hodin SEČ. Pozorování však nebude příliš přát Měsíc.

Zájemci by si poté určitě neměli nechat ujít 20. duben, kdy se na nebi těsně potkají planety Jupiter Uran.

Bohatý srpen

Okolo 12. srpna nás bude čekat letní rojení meteorů v ranních hodinách. Nejvíce meteorů z roje Perseidy bychom měli spatřit v noci ze 12. na 13. srpna, kdy má smysl roj pozorovat mezi půlnocí a 4. hodinou ranní. Za dobrého počasí zazáří 50–80 meteorů v každé hodině.

Astronomové ocení tvůrce dechberoucích snímků zatmění Slunce

K velmi vzácné nebeské podívané podle Fyzikálního ústavu v Opavě dojde v noci ze 14. na 15. srpna. Jasné planety Jupiter Mars se na obloze úhlově přiblíží na 18 úhlových minut, což je téměř jen polovina úhlového průměru Měsíce v úplňku na obloze.

„Samotné maximální přiblížení nastane už 14. srpna v 18:52 SELČ, kdy z našeho území budou planety pod obzorem. Pokud ale počkáte do jejich východu 15. srpna 2024 zhruba okolo 0:25 SELČ, o příliš nepřijdete. V té době bude úhlová vzdálenost planet od sebe stále dost malá, okolo 21 úhlových minut. Při pohledu pouhýma očima tak budou planety opravdu blízko sebe a vizuálně nepřehlédnutelné i z měst,“ sdělil Horálek.

Ve středu 21. srpna na časné ranní obloze za rozbřesku nastane taktéž opravdu pozoruhodná a poměrně vzácná nebeská podívaná: Měsíc zakryje planetu Saturn.

Zatmělý Měsíc a kometa

V časných ranních hodinách ve středu 18. září se dočkáme částečného zatmění Měsíce, které potrvá jednu hodinu a tři minuty.

V době, kdy bude probíhat zatmění, budeme zároveň pozorovat jeden z úhlově největších úplňků v roce. „Jen necelých 11 hodin po maximu zatmění se Měsíc octne nejblíže k Zemi, a to na vzdálenost 357 283 km. V té době už bude pod obzorem, ale v době úkazu už bude k Zemi dostatečně blízko, abychom pozorovali jeden z úhlově největších úplňků v roce,“ zmínil Horálek.

K Zemi letí čerstvě objevená kometa

Jedním z nejzajímavějších a nejočekávanějších nebeských úkazů roku 2024 by podle něj mohla být kometa s označením C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS. Mohla by se podle opavských astronomů stát příslibem mimořádné kometární podívané, zejména pak v říjnu.

Foto: Petr Horálek/Fyzikální ústav v Opavě/Stellarium

Kometa C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS mezi 11. a 13. říjnem 2024, v době svého největšího přiblížení k Zemi, na večerní obloze po 18:30 SELČ extrémně nízko nad západním obzorem

A za zmínku ještě stojí 7. prosinec 2024, kdy se ve 21:50 SEČ planeta Jupiter ocitne v tzv. opozici se Sluncem. Bude tedy na opačné straně oblohy než Slunce, vycházet bude za soumraku, zapadat za rozbřesku, nejvýše nad obzorem bude o půlnoci.

V této době bude Jupiter také nejjasnější, jelikož díky efektivnímu zpětnému rozptylu slunečného záření bude velkou část slunečního světla dopadajícího na jeho povrch „posílat“ právě naším směrem.

Další úlovek Jamese Webba. Na Jupiterově ledovém měsíci odhalil zdroj uhlíku