Slavné meteority přepravila do Olomouce policejní eskorta

Ozbrojená policejní eskorta přivezla ve čtvrtek do Vlastivědného muzea v Olomouci unikátní soubor fragmentů železných meteoritů. Našli je v červenci 1925 dělníci v Lundwallově cihelně v Opavě-Kylešovicích při těžbě hlíny na severním svahu kylešovického kopce. Od pátku 5. listopadu je budou moci za přísných bezpečnostních opatření spatřit návštěvníci muzea na výstavě Meteorit.

Meteority ve Vlastivědném muzeu v OlomouciVideo: Miloslav Hradil, Právo

Kusy nápadně těžkých kamenů našli dělníci v kulturní vrstvě sídliště paleolitických lovců, přičemž stáří lokality s ohništi a pazourkovými nástroji je datováno do doby před 18 tisíci lety.

Pozoruhodné jsou především nálezové okolnosti.

Věstonická venuše dorazila z Brna pod dohledem ozbrojeného komanda do Olomouce

„Unikát těchto meteoritů spočívá v kontextu, ve kterém byly nalezeny. Meteority padají pořád, ale tyto byly nalezeny v místě paleolitického sídliště v Opavě-Kylešovicích, které bývá datováno zhruba do doby před 18 tisíci lety. Meteority byly objeveny v červenci 1925, stejně jako Věstonická venuše, a byly předány do Slezského zemského muzea archeologovi Gustavu Stumpfovi, který je zařadil do sbírky,“ řekla novinářům kurátorka geologické sbírky Slezského zemského muzea Lenka Jarošová.

Podle ní na sobě původně měly rezavou kůru, která vzniká při průletu atmosférou. „Ta byla bohužel během výzkumu odstraněna,” objasnila.

Vesmírné kameny přemístili lovci

Meteoritická železa ležela v okruhu nepřesahujícím průměr zhruba 20 metrů. Malý rozptyl nálezů naznačuje, že sem byly meteority přemístěny paleolitickými lovci, otázkou ovšem zůstává, jestli byli přímými svědky pádu meteoritu, či zda jeho fragmenty sesbírali až po nějaké době.

„Pro paleolitické lovce bylo klíčové získávání surovin, které využívali. Tohle bylo pro ně mimořádně atraktivní, surovinu si určitě vzali, musela je zaujmout a dnes už se nedozvíme, zda je viděli spadnout nebo je jen našli ve svém okolí,“ konstatovala kurátorka.

Jedná se tedy stále o nevyřešenou záhadu, která pravděpodobně nikdy nenalezne odpověď.

Zkáza Sodomy a Gomory zřejmě není výmysl. Vědci odhalili stopy po úderu z kosmu

Na olomoucké výstavě lze vidět osm z devíti nalezených kusů. Dohromady váží přes osm kilogramů. Kolekce je podle Jarošové unikátní i ve světového měřítku. „Nález v takovém kontextu, jako byl v Opavě-Kylešovicích, není na světě znám,“ dodala.

Až v roce 1964 byl proveden podrobný mikroskopický výzkum meteoritů a od té doby se staly předmětem zájmu mnoha badatelů.

Opavské meteority doplňují na výstavě ve Vlastivědném muzeu v Olomouci vzorky meteoritů z jeho sbírek, vltavíny, knižní publikace a nechybí ani vitrína ve vzorky hornin, které vypadají jako meteority.

Unikátní keltská hlava je zpět v Terezíně. U převozu z Olomouce asistovali ozbrojenci

Olomouc zažila podobné manévry kvůli vzácným muzejním sbírkám už potřetí. Loni v únoru byl takto do Vlastivědného muzea dopraven originál opukové keltské hlavy, jeden z nejvýznamnějších archeologických objevů na území České republiky.

Na konci listopadu 2019 sem byla pod dohledem policistů přivezena Věstonická venuše. Nynější výstava potrvá do 14. listopadu.