Hlavní obsah

Nahradit známky jiným hodnocením pouze na vysvědčení je nesystémové, upozorňuje expert

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Nahrazení známek slovním či kriteriálním hodnocením jen na vysvědčení školáků je nesystémové. Rušení klasifikace by měla předcházet změna výuky a komunikace s rodiči dětí. Bez toho hrozí, že bude změna školami přijata jen formálně, upozornil odborník na vzdělávání Petr Hopfinger z organizace Učitel naživo. Reagoval tak na záměr ministerstva školství zrušit známky na vysvědčení žáků v 1. až 3. třídách ZŠ.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační snímek

Článek

Podle ministerstva hodnocení známkou komplikuje až znemožňuje důsledné sledování individuálního pokroku žáka.

Zvláště pro prvňáčky je známkování demotivující a pravděpodobně souvisí s častými odklady školní docházky v Česku, uvedlo MŠMT v dokumentu k rozvoji vzdělávání do roku 2027.

Zrušení známek musí být výsledkem promyšleného systému. Samotné hodnocení je vrcholem ledovce, má odrážet podobu výuky
Petr Hopfinger, Učitel naživo

Podobně se ke klasifikaci vyslovil i Hopfinger. Slovní a formativní hodnocení podle něj umí podávat kvalitnější zpětnou vazbu o pokroku, výkonech a snaze žáka. Jenže MŠMT plánuje upustit od známkování pouze na vysvědčení, nikoli během výuky v prvních třech ročnících.

Známky nechat. Slovní hodnocení dětí ve školách odmítají hlavně senioři

Domácí

Přestat známkovat na vysvědčení nejdříve v roce 2026

Školský resort podle dřívějšího vyjádření své mluvčí Anety Lednové změny v hodnocení připravuje v souvislosti s novými učebními plány pro školy. Výkon dítěte v polovině a na konci školního roku by se tak nově měl posuzovat podle několika kritérií, která se budou odvíjet od výukových cílů. To, o jaká konkrétní kritéria by se mohlo jednat, mluvčí neuvedla.

„Plánujeme tuto změnu a rychlost a způsob jejího zavedení po celou dobu její přípravy konzultovat se všemi aktéry. Jako nejbližší možný termín odhadujeme školní rok 2025/2026,“ doplnila.

Hopfinger by zavedení kriteriálního nebo slovního hodnocení v českých školách ocenil, pokud by se užívalo po celý rok a změně hodnocení by předcházela příprava.

„Zrušení známek musí být výsledkem promyšleného systému. Samotné hodnocení je vrcholem ledovce, má odrážet podobu výuky. Je otázkou, jestli svrchu nařízená změna v českých školách změní způsob výuky. Bez toho nelze vyloučit, že navržená kritéria pro hodnocení budou jen ‚maskované známky‘,“ míní.

Přísné známky snižují cíle dětí ve vzdělávání i pracovní kariéře, tvrdí studie

Věda a školy

Podle něj by mělo MŠMT před plošným zavedením neznámkování nápad nejprve vyzkoušet na několika běžných ZŠ. Na základě pilotáže pak bude resort moci ostatním školám ukazovat benefity změny. Jiná forma hodnocení totiž podle něj vyžaduje změnu výuky a debaty s rodiči, aby ji ocenili. Zároveň není podle Hopfingera správné od pětistupňové škály známek upustit pouze na vysvědčení a jinak ji k hodnocení dětí běžně používat.

Náhradu známkování nebo kombinace známek a jiných forem hodnocení už nyní školský zákon umožňuje. V českých ZŠ ale klasifikace převažuje. Pokud navržené nahrazení známek schválí vláda, plánuje úřad pro učitele připravit metodickou podporu. V případě, že bude zrušení známek na vysvědčení v prvním až třetím ročníku úspěšné, chce resort navrhnout změnu i pro další třídy.

Dokument s názvem Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2023-2027 se nyní připravuje. Veřejnost bude moci dokument připomínkovat v květnu. Finální verzi záměru chce ministerstvo ke schválení vládě předložit do 15. října.

Zkrácení druhého stupně ZŠ není dle ministerstva v tomto volebním období reálné

Věda a školy

Druhý cizí jazyk je zásadní pro rozvoj žáků i země, tvrdí odbornice

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám