Článek
Technici v současnosti ve stanici Kačerov odpojují a nahrazují původní staniční zabezpečovací zařízení ze 70. let. Na trati se instaluje nové elektronické stavědlo a s ním související prvky – návěstidla a přestavníky výměn.
„Otázka je, jestli je devět dní pro tu výluku hodně nebo málo. Já myslím, že je to celkem málo vzhledem k tomu, co všechno se tady musí udělat,“ řekl Novinkám Milan Pecka, vedoucí jednotky sdělovací a zabezpečovací pražského metra.
Podle Pecky je potřeba nejen odpojit staré zařízení a zapojit nové, ale také otestovat všechny části nového systému a připravit i nové dálkové ovládání pro dispečink.
„Musíme odpojit staré zabezpečovací zařízení, musí se instalovat do nové místnosti elektronické stavědlo, musí se přepojit všechny části venkovních zabezpečovacích zařízení,“ vyjmenoval Pecka.
V pěti stanicích se vyměňují všechna návěstidla, obvody, mění se přestavník u výměn. Pak se musí všechno vyzkoušet.

Kolejiště u stanice Kačerov nyní prochází vizuálně méně výraznou, za to velmi podstatnou modernizací. Zabezpečovací zařízení je pro plynulý provoz metra klíčové.
I přes to, že výluka probíhá v trase Chodov-Muzeum, modernizují se zařízení „jen“ ve stanicích Kačerov, Budějovická, Pankrác, Pražského povstání a Vyšehrad.
„A aby to bylo ještě složitější, tak jsme stěhovali i skříň vlakového zabezpečovače. Nový je i systém pro dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení pro dispečerské řízení,“ dodal Pecka.
51 let stará technologie
Stávající zařízení na Kačerově pochází z doby otevření trasy C. „Konkrétně tato technologie je tady od roku 1974. Technologicky je tak zastaralá, že jsme narazili na její limity v rámci implementace moderních systémů. Dnes jsme na jejím maximu,“ vysvětlil Jiří Bezruška, vedoucí zabezpečovacího zařízení trasy C.
Nové zařízení je důležitým milníkem pro automatizaci provozu, která linku C v budoucnu čeká. Technici musí každý krok přesně načasovat. Nejde jen o samotnou instalaci nových prvků, ale i o zkoušky celého systému.
Pro cestující znamená modernizace značné omezení. Do pátku nepojede linka C z Chodova na Muzeum, o víkendu se pak omezení od Muzea prodlouží až do stanice Nádraží Holešovice. Čas využije dopravní podnik i k opravě stropní desky ve stanici Florenc.
Místo metra jezdí náhradní autobus XC, který má na magistrále místy vyhrazený pruh, aby neuvízl v kolonách například na Nuselském mostě.