Hlavní obsah

Na znevýhodnění žáků s jinou mateřštinou upozorňuje kampaň Náš hlas

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Na znevýhodnění dětí a mladých s jiným mateřským jazykem v českých školách chce upozornit kampaň Náš hlas, kterou zahájila organizace META. Tři spoty i další akce mají poukázat na jazykovou bariéru v češtině, potřebu psychické pohody školáků a školaček i zajištění nutné podpory pro vyučující.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

Projekt na úterní tiskové konferenci představila programová ředitelka organizace META Kristýna Titěrová spolu s některými studentkami a studentem. Osvětová akce vychází ze zkušeností 12 mladých se zahraničními kořeny i z výpovědí učitelek a učitelů.

„Zabýváme se nespravedlivým systémem vůči dětem s jiným jazykem. Nemají takovou úspěšnost, jakou by mohly mít. Opouštějí školy často předčasně,“ uvedla Tintěrová. Podle ní do základních škol chodí kolem 70 tisíc dětí se zahraničními kořeny a do středních téměř 20 tisíc.

Rychle se naučit nový jazyk

Situaci popisují tři spoty. V prvním z nich vystupuje ukrajinský student Jehor, který se do Česka dostal po začátku války jako uprchlík. Popisuje své zkušenosti se školou. Cílem je upozornit na jazykovou bariéru. Zástupkyně společnosti META poukazují na to, že příchozí se musí naučit jazyk velmi rychle. Ve školách pro ně nejsou jazykové kurzy či doučování z češtiny.

Člověk v tísni přišel s novým kurzem pro práci s cizinci ve školách. Nabízí i výuku češtiny

Věda a školy

Hrdinkou druhého videa je Van Anh Tranová. Mluví o pocitu odcizení a vyloučení. „Mé téma o wellbeingu (psychické pohodě) je spjato s identitou. Narodila jsem se tu, ale cítila jsem se jako mimozemšťan,“ řekla na tiskové konferenci studentka, která si říká Vee.

Studentky s vietnamskými kořeny mluvily o tom, že se v Česku sice narodily, doma ale mluví vietnamsky. I když češtinu používají všude jinde, je pro ně druhým jazykem. Děti si navíc musí často zařizovat ve škole vše odmalička samy, protože jejich rodiče česky neumějí.

Školáci a školačky si obvykle volí česká jména, protože jejich vietnamské jméno neumí okolí vyslovovat. Budí často mezi spolužáky nežádoucí pozornost třeba tím, co mívají k svačině, popsaly studentky.

Třetí spot pak poukazuje na potřebu podpory vyučujících, kteří s vícejazyčnými školáky a školačkami pracují. Často nevědí, jak mají postupovat. Na výuku žáků s jiným jazykem se nepřipravovali.

Spoty budou k vidění na sociálních sítích. Doplní je dalších 12 videí a čtyři větší akce, mezi nimi třeba odborná konference pod záštitou vládní zmocněnkyně pro lidská práva.

Organizace META, která se zaměřuje na práci s migranty, doporučuje změny v systému vzdělávání. Upravit by se mělo přijímací řízení a maturity, aby je mohli absolvovat mladí s jinou mateřštinou a češtinu měli jako druhý jazyk. Nastavit by se měla pravidla pro asistenty pedagogů pro vícejazyčné školáky i financování podpůrných opatření.

Kampaň je součástí projektu, který začal v říjnu 2022 a skončí po roce a půl letos na jaře. Jeho rozpočet činí 2,5 milionu korun. Podpořily ho norské fondy.

Válka neskončila. Univerzity nechápou, proč nedostaly peníze na ukrajinské studenty

Domácí

Školní docházka Ukrajinců se zvýšila, děti se ale neučí dost česky, zjistil průzkum

Věda a školy

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám