Na vesmírnou stanici ISS chce Rusko vyslat roboty

Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) by se měla připravit na nový typ návštěvníků. Ruská kosmická agentura Roskosmos totiž schválila předběžný plán vyslat v srpnu 2019 na ISS pár robotů zvaných FEDOR, kteří svým tvarem připomínají lidi. Oznámila to ruská agentura RIA Novosti s odvoláním na „zdroj ve vesmírném a raketovém průmyslu“.

Robot typu FEDOR při testování v ruském Magnitogorsku

Roboti nejsou v kosmu ničím novým. USA mají na Marsu dvě vozítka a Čína má přistávací modul na Měsíci. Také na ISS se robot už objevil: byl to 150kilový, ručně ovládaný Robonaut 2, kterého tam poslala americká vesmírná agentura NASA. Cílem bylo zjistit, zda by se tam dal nějak využít.

Umí i střílet, ale Terminátor to není

Nová robotí mise na ISS má však být úplně jiná. Předně, fedorové „poletí na ISS poprvé jako členové posádky, a ne pouze jako náklad“, tvrdí RIA Novosti. V raketě Sojuz, která je dopraví na ISS, nebude lidská posádka.

FEDOR, což je zkratka pro „výzkum finálního experimentálního demonstračního objektu“, byl původně vyvíjen pro záchranné práce. Postupem času však získal nové schopnosti, jako je zvedání závaží, zdravení ťuknutím pěsti do pěsti či řízení. Od loňska umí FEDOR používat i střelné zbraně. Po tomto úspěchu musel vicepremiér Dmitrij Rogozin ujišťovat, že nejde o žádného Terminátora.

FEDOR

„Původně to bylo navrženo jako důkaz koncepce – a vesmírná role pro robota se v tom skrývala od počátku. Hodí se na velmi účinného vojenského ,androida‘ v oficiálních videích, kde střílí ze zbraní, konec konců je to však pracovní rám s duálním využitím pro těžko proveditelné projekty, jako je práce v kosmickém prostoru nebo v jiných nebezpečných prostředích,“ řekl podle webu Defenseone.com Sam Bendett, který působí v Americké radě pro zahraniční politiku (AFPC) jako expert na Rusko.

I Američané mají svého

Svého robota mají i Američané. Je jím přes 1,8 metru vysoký R5 zvaný Valkyrie, původně rovněž navržený pro záchranné práce. Loni robot předvedl v simulovaném pozemském pokusu schopnost opravit na Marsu strukturu poškozenou písečnou bouří.

Robot NASA Valkyrie

Kris Verdeyen, jeden z techniků, napsal před časem v časopise Science Robotics, že roboti jako R5 s lidskými zručnostmi „by mohli nahradit kosmonauty v nebezpečnějších situacích na kosmické lodi“.

Ty vznikají zejména při vystoupení do kosmického prostoru, k nimž nejčastěji dochází kvůli různým opravám a instalacím.