Dvacátá expedice vytvoří v Antarktidě dokument o českém výzkumu

Brno

Dvacetiletý výzkum vědců na ostrově Jamese Rosse v Antarktidě představí unikátní dokument, který vznikne při nadcházející expedici směřující na tamní Českou vědeckou stanici Johanna Gregora Mendela. Výzkumníci ji obývají dva měsíce v roce, a to v období, kdy v oblasti panuje antarktické léto a kdy mají pro své bádání klimaticky nejlepší podmínky.

Foto: archiv Českého antarktického polárního výzkumu

Česká vědecká stanice Johanna Gregora Mendela se začala v Antarktidě, konkrétně na ostrově Jamese Rosse, stavět před 20 lety. V provozu je od roku 2007.

Stanici vybudovala v letech 2004 až 2007 brněnská Masarykova univerzita. Stala se výkladní skříní české vědy. Do desítek výzkumných projektů se zapojila více než stovka odborníků nejen z ČR, ale také z dalších zemí.

Pokračovat bude medicínský výzkum vlivu stresu na zdraví pracovníků v polárních oblastech.
Peter Váczi, vedoucí expedice

Zdaleka se netýká jen studia polárních ekosystémů, ústupu ledovců, výzkumu vývoje klimatu, nižších rostlin či geologie. Vědci zkoumají i vliv drsných podmínek na lidský organismus a na stanici testují nejnovější technologie z ČR.

O výzkumu s cestovatelem Horkým

Dokument vznikne v produkci České televize, která jej následně odvysílá. „Je to ohromná příležitost ukázat široké veřejnosti, kam se náš program za dvacet let své existence posunul, navíc nejatraktivnější možnou formou profesionálního filmového dokumentu,“ sdělil Novinkám vedoucí Českého antarktického výzkumného programu Daniel Nývlt z Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty brněnské Masarykovy univerzity.

Vědkyně: Nová antibiotika hledáme v Antarktidě

Celkem 16 účastníků dvacáté expedice na Mendelovu vědeckou základnu odcestuje z Brna na jih ve středu 24. ledna. Odletí z vídeňského letiště přes Madrid do Chile, odkud se přesune na palubě lodi Janequeo chilského vojenského námořnictva přes Drakeův průliv do Antarktidy.

Kromě vědců a techniků bude součástí týmu kvůli připravovanému snímku také cestovatel a dokumentarista Petr Horký, který má za sebou i expedice na severní i jižní pól, a kameraman Jan Šimánek. Již koncem loňska odjela osmičlenná expedice do Antarktidy, a to na ostrov Nelson, kde se v budoucnu počítá s vybudováním nové české stanice CZ*ECO Nelson.

Otestují svítící vlákna i ponožky z Bruntálu

Vědeckým cílem expedice na ostrov Jamese Rosse je monitoring klimatu a komplexní sledování stavu polárních geo- a ekosystémů, tedy tamních ledovců, dlouhodobě zmrzlé půdy, odledněného území umožňujícího růst nižších rostlin, říčních a jezerních systémů a dalších geomorfologických útvarů.

„Pokračovat bude pětiletý projekt zaměřený na studium změny dlouhodobě zmrzlé půdy v oblasti Antarktického poloostrova, stejně tak medicínský výzkum vlivu stresu na zdraví pracovníků v polárních oblastech,“ uvedl vedoucí expedice Peter Váczi.

Přeštická zubařka dobyla jižní pól i nejvyšší horu Antarktidy

Do toho jsou zapojeni zdravotníci z Fakultní nemocnice Ostrava, výzkumníci z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity a z Akademie věd ČR. Antropologové budou u účastníků expedice zkoumat, jak jejich tělo reaguje na změnu životních podmínek. Získaná data je možné využít pro změnu vybavení a oblečení využívaného v Antarktidě.

Úkolem expedice je otestovat odolnost některých nových technologií. K těm patří např. kryt pro automatickou meteorologickou stanici od společnosti Comet System, bezpečnostní svítící vlákna společnosti Scilif, která využívají záchranáři, nebo outdoorových ponožek Northman z Bruntálu. Pokud zátěž zvládnou, získají značku „Testováno v Antarktidě“.

Svítící vlákna z Česka využívají záchranáři. Nyní je čeká test v Antarktidě