Astronomové odhalili pozoruhodný tanec Neptunových měsíců

Novinky,

Poslední planetu sluneční soustavy obíhají dva malé měsíce oválného tvaru – Thalassa a Naiad. Jejich oběžná dráha se však lehce kříží, zjistili nyní vědci amerického vesmírného úřadu NASA. Pohyb obou měsíců, které mají na šířku jen kolem 100 kilometrů, tak připomíná impozantní vesmírný tanec.

Neptunovy Měsíce jakoby vzájemně tancujíVideo: Novinky/Reuters

Kdyby člověk sledoval pohyb měsíce Naiad z povrchu druhé Neptunovy oběžnice, Thalassy, viděl by, jak se Naiad kolem prolétá v klikatém vzoru, dvakrát shora i zdola. Tato událost by se opakovala každé čtyři oběhy – vždy, když Naiad Thalassu o jedno kolo „předběhne“.

Naiad tak polovinu cesty stráví nad Thalassou, polovinu pod ní.

Odborníci z NASA takové vzájemné chování mezi sobě blízkými nebeskými tělesy popisují jako tzv. rezonanci neboli svázané oběžné dráhy. Specifický vzorec pohybu, jako je u těchto dvou měsíců Neptunu, však dosud vědci nepozorovali.

Obě orbity jsou stabilní

Jak k takovému jevu může dojít? Podle vědců musel Neptun nejprve narušit původní dráhu oběhu svých přirozených družic (tedy měsíců), když v hluboké minulosti navázal na svou oběžnou dráhu obrovský měsíc Triton.

Triton (nebo též Neptun I) je největší z měsíců planety Neptun, objeven byl v roce 1846 britským astronomem Williamem Lassellem. Je to jediný známý velký měsíc ve sluneční soustavě (s průměrem 2700 km) s retrográdním pohybem – to znamená, že obíhá v protisměru rotace své planety.

To způsobilo, že se Naiad stočil na nakloněnou oběžnou dráhu ještě předtím, než se usadil v oné, jak píše agentura Reuters, „jakési baletní rezonanci“ s měsícem Thalassa.

Před rokem vletěla sonda Voyager 2 do mezihvězdného prostoru

Tělesa spolu pomyslně závodí, přičemž se obě tomu druhému vyhýbají – respektive tančí – proto, aby se sobě vyhnula. Jejich orbity jsou tedy díky tomuto vzájemnému působení nadále stabilní.

Oběžné dráhy jsou od sebe průměrně 2000 kilometrů, Naiad se ale vlní a naklání takovým způsobem, že vždy, když Thalassu předhoní, je zhruba 3500 km daleko od ní.

Oba výše popisované měsíce identifikovala již v roce 1989 kosmická sonda Voyager 2. Od jejího vstupu do mezihvězdného prostoru uplynul už rok.

Astronomové objevili 20 nových měsíců Saturnu, překonal tak Jupiter

Poměrně nedávno astronomové objevili i dvacet nových měsíců Saturnu, který se tak stal planetou s nejvíce měsíci ve sluneční soustavě. Jupiter tím pádem klesl na druhé místo.