Astronomové kritizují světelný smog od nové družice. Září jako jasné hvězdy

Aktualizováno

Noční obloha je posetá světly hvězd, planet a dalších vesmírných těles. Vědci ale varují, že k nejzářivějším objektům na obloze viditelným ze Země teď patří i nový americký komerční komunikační satelit BlueWalker 3. Jeho jasnost je tak velká, že narušuje práci astronomů. Ti již delší dobu upozorňují na různé příklady tzv. světelného znečištění (světelného smogu).

Foto: Business Wire, ČTK/AP

Prototyp satelitu BlueWalker 3

„Poté, co se BlueWalker 3 rozložil do plochy 64 metrů čtverečních, tak je viditelný jak na tmavé obloze, tak na městské obloze, ačkoli v městském prostředí bude viditelnost omezena na okamžik, kdy BlueWalker 3 proletí nad hlavou,“ uvedl podle úterního článku serveru The Guardian spoluautor vědecké studie o problému Jeremy Tregloan-Reed z Universidad de Atacama v Chile.

Jasnost BlueWalkeru se průběžně mění v závislosti na tom, jak moc je rozložený. Ve své nejjasnější poloze se ale vyrovná hvězdám Prokyon a Achernar, které patří k nejjasnějším přírodním tělesům na obloze, uvedli autoři studie zveřejněné v odborném časopise Nature.

Pokud takto jasný satelit projde před detektorem teleskopu, tak na pořízeném snímku zanechá pruh, který může být obtížné nebo téměř nemožné odstranit, a astronomům proto chybí část dat.

Dá mu ESA zelenou? Satelit SOVA by se mohl stát největší českou vesmírnou misí

Autoři studie připomínají, že se stejnými obtížemi se potýkají i vesmírná pozorování. Zatímco BlueWalker narušuje pozorování ze zemského povrchu, pozorování Hubbleova teleskopu jsou ovlivněna světelným znečištěním od družicové konstelace Starlink.

Letecký a kosmický průmysl, politici i astronomové se snaží dopad takových družic zmenšit, nicméně „trend vypouštění stále větších a jasnějších družic je stále silnější“, jak poznamenávají autoři studie.

BlueWalker 3 je prototyp satelitu BlueBird americké společnost AST SpaceMobile. Ta ho vypustila na oběžnou dráhu Země loni v září, chce na něm testovat patentované technologie pro připojení k mobilním telefonům ve vesmírném prostředí.

Kvůli světelnému znečištění chtějí vědci omezit družicové konstelace typu Starlink

Přijmi tmu za svou. Světelné znečištění jako environmentální problém

SALON

Pokuta za vesmírný odpad

Zajímavé rovněž je, že americká Federální komise pro komunikace (FCC) v pondělí poprvé oznámila pokutu udělenou za incident spojený s vesmírným odpadem. Dostal ji poskytovatel satelitní televize a internetu Dish, který nesprávně vyřadil z provozu svou družici EchoStar-7.

Firma porušila svou dohodu s FCC, když loni ukončila činnost satelitu ve výrazně menší výšce, než bylo uvedeno v původním plánu odstavení. Tím vytvořila riziko vzniku „orbitálních trosek“. Společnost Dish má za nesprávné vyřazení satelitu zaplatit 150 tisíc dolarů (přes 3,5 milionu Kč).

První pokuta za vesmírný odpad, firma nesprávně odstavila satelit