Hlavní obsah

Strašení válkou? Ještě to bylo slabé, říká bývalý marketér ANO Prchal

„Captain obvious“ neboli nic nečekaného – tak hodnotí aktuální předvolební kampaň politických stran bývalý marketér hnutí ANO, Marek Prchal. Ke koalici Spolu dodává: Je to jako letní odpolední spánek, ze kterého vás probudí výkřik, že teď jde o všechno, ale pak zase usnete. O kampaních, na kterých se podílel, říká, že měli lidi zvednout ze židlí. Předvolební snahu hnutí ANO překvapivě příliš nesleduje a nemrzí ho ani nedávná kritika jeho práce z úst Andreje Babiše. Naopak, při nedávném útoku holí měl o něj, jak řekl, až překvapivě strach. Marketér Marek Prchal byl hostem PoliTalku.

PoliTalk: Marek Prchal Video: Novinky

Článek

Děláte aktuálně pro nějakou z politických stran kampaň?

Ne.

Oslovil vás někdo?

Ano.

Kdo?

To se samozřejmě neříká.

Proč jste do toho nešel?

Kdyby to byla práce, kdy vyrábíte například tenisky nebo módu, tak tam jde produkt. Ale v případě politika, on je ta substance. Je tam kandidát a vás to musí bavit, protože potom nehledíte na volný čas a okolnosti, vtáhne vás to. A to se zatím nestalo. Proto se raději věnuji výzkumu, který mě vtahuje.

Všiml jste si už nějakého velkého nedorazu v aktuálních kampaních politických stran?

Ne, tam snad ani není možné to udělat, protože ani jedna ze stran, s výjimkou Motoristů sobě, nekandiduje poprvé. Nedělají kampaň poprvé. Spíš jsem si všiml příležitosti, která ležela ladem a nebyla využita opozicí. Přitom oslovuje ještě větší cílovou skupinu než agenda televizního poplatku. Byla to kauza Chat Control (možné sledování šifrovaného obsahu v aplikacích a cloudech – pozn. redakce). Tam si dovolím odhadnout zásah asi šesti milionů voličů, což je mega číslo. Myslel jsem, že uvidíme bojovnější nadšení a zůstali jen u deklarací. Do kampaně se to nepropsalo.

Válečné billboardy v prezidentské kampani neetické nebyly, daly se nakouřit mnohem víc.

Jaká je tedy kampaň v České republice před parlamentními volbami 2025? Zkuste najít jedno, dvě slova…

„Captain obvious“, v překladu „kapitán zjevný“, dřív se to říkalo na internetu. Znamená to, když přijdete na něco, co už ale všichni znají.

Nechci, aby to vyznělo hloupě, ale my jsme se snažili v hnutí ANO, aby každá kampaň byla v dobrém slova smyslu revolucí, která lidi zvedne. Ať už v dobrém, že budou nadšení, nebo v tom špatném, což není ve výsledku špatné, když budou rozzuřeni a budou pěnit. A mně třeba kampaň Spolu připomíná letní odpoledne. Usínáte, máte otevřené okno do zahrady a pak se proberete a řeknete: Tak už dost, teď jde o všechno. A pak se zase propadnete do polospánku.

Z hnutí ANO jste odcházel po kritizované prezidentské kampani Andreje Babiše, kdy vám vyčítali „válečné“ billboardy, které naznačovaly, že nás chce současný prezident Petr Pavel zavléct do války. Rozešli jste se tehdy s Andrejem Babišem ve zlém?

Rozloučili jsme se hezky pracovně i osobně. Během deseti let se toho hodně odehraje na jedné i na druhé straně. Ale na mé straně asi žádné animozity nezůstaly.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Billboard Andreje Babiše

Sdružení reklamních profesionálů (ADC) vás tehdy za kampaň vyloučilo ze svých řad s tím, že byla neetická. Dal byste jim s odstupem času za pravdu?

Ani náhodou. Naopak, když jsem teď ty billboardy viděl, tak byly slabé. Dalo se to „nakouřit“ mnohem víc. Jen z dnešního pohledu textace mohla být šikovnější.

Naopak po vyhrané kampani v roce 2017 jste dostal během volební noci od Andreje Babiše na pódiu polibek. Vystoupil jste tím ze stínu a byl označován za guru Máru, marketingového génia. Nedávno ale předseda hnutí ANO v rozhovoru pro Extra.cz řekl, že jste byl stokrát horší, co se týká sociálních sítí, než jeho současný tým. Protože teď má za týden až 15 milionů zhlédnutí. Nemrzí Vás to?

Tak já přemýšlím nad těmi miliony zhlédnutí. Když jsem odcházel, tak se ještě nejely „storíčka“, která jsou možná dominantním generátorem těch zhlédnutí, což si možná bývalý klient neuvědomil. Takže mě to nemrzí.

Měl jsem o něj strach, velký. Být tam na místě, tak toho chlapa snad zabiju.

Dělá aktuální nový marketingový tým Andreje Babiše dobrou práci?

Netuším. Já se omlouvám, dostali jste mě, je to skandál. Já to nesleduju (smích). Za těch deset let jsem si toho nasledoval u politiků tolik, že jsem je viděl častěji než členy své vlastní rodiny…

A co vám šlo hlavou, když se odehrál útok holí na Andreje Babiše? Věc, která by se samozřejmě nikdy stát neměla. Uměl byste to ale nějak pojmout marketingově?

Jestli můžu výjimečně v této věci vypadnout z role marketéra, do role člověka – měl jsem o něj strach, velký. Být tam na místě, tak toho chlapa snad zabiju. Tohle se nedělá. Takže jestli se to dá, nebo nedá využít, nevím. Můžu to nechat bez komentáře? Je to pro mě dost osobní…

Už jste zmínil, že kampaň koalice Spolu vás spíš uspává. Co říkáte na zvolené heslo „Teď jde o všechno“ ze kterého je najednou „Teď jde o Česko“? Byla to nějaká podstatná změna?

Znáte tu scénku, když si zavoláte řemeslníka, aby vám něco spravil a ten vám řekne: „Kdo vám to prosím vás dělal, vždyť to je úplně blbě udělaný“. Takový syndrom mám asi i já s textařinou. Kampaň Spolu je velká zásadní kampaň. Je to buď a nebo. No, předělal bych to komplet. Jediné, co je na tom dobré, je podle mě volba zelené barvy.

A samotné tour Petra Fialy po českých městech byste ohodnotil kladně?

Ano. Viděl jsem několik přenosů a udělal to dobře. Měl jsem možnost Petra Fialu nedávno vidět dokonce i živě. A na mě zapůsobil hezky. Některá témata jsou mu vlastní. Základní nástroj komunikace s voliči je být vidět přímo mezi voliči. To je úplný základ.

Je dobře, že je celá kampaň postavená jen na Petrovi Fialovi? Je to přece koalice, ale všiml jste si, že by tam hrál roli i někdo další?

Spolu je něco jako v devadesátých letech hit Nescafé tři v jednom. Byl to pytlíček a tam byla káva, mlíčko i cukr. Zalila jste to horkou vodou a měla jste fantastické kafe…

…takže koalice Spolu je pro vás Nescafé tři v jednom?

Kéž by. Problém je, že je to účelová aliance, která umožňuje třem stranám agregovat i hlasy voličů, kteří mají rozdílný názor třeba na přijetí eura. Tím pádem se ten rozdíl, který by se normálně mezi sebou vykrátil, tak se neutralizuje. Čili je to volební uskupení. Petr Fiala je nejvýraznější tvář.

A kdybyste si řekla, na koho z nich vás baví koukat, tak je otázka, kdo jiný by to měl být. On to musí unést. Musí jet přes své možnosti a musí zkusit zvýšit svůj strop.

Vsadil byste si na Andreje Babiše, že bude po těchto volbách premiérem?

Ano, pochopitelně.

Je Dobrá kampaň hnutí STAN opravdu dobrá kampaň? Je dobře, když Vít Rakušan prohlásil, že chce být premiérem? Proč rostou čísla Pirátům? A před jakou otázkou se chtěl marketér Marek Prchal raději schovat pod stůl? Pusťte si celý rozhovor v úvodu článku, nebo v podcastových aplikacích.

Rozhovory o tématech, která hýbou společenským děním. Moderují Eva Mikulecká, Michael Rozsypal a Karolina Brodníčková.

Odebírejte podcast také na Spotify, Apple Podcasts či na platformě Podcasty.cz a zapněte si upozornění na nové díly.

Poslechněte si také naše další podcasty:

Výběr článků

Načítám