Článek
Zkuste si nejprve položit otázku, proč vám tolik záleží na tom, co si o vás myslí ostatní. Je to proto, že jste „people pleaser“, tedy jste zvyklí dělat věci pro ostatní, abyste je potěšili a oni vás za to měli rádi?
Nebo je tím důvodem skutečnost, že se bojíte odmítnutí, výsměchu, nepochopení, odsouzení a celkově nepříjemné nekonstruktivní kritiky? Z jakého důvodu se soustředíte na názory ostatních, které jsou mimochodem vždy subjektivní? Proč jsou pro vás často důležitější než vaše vlastní?
Nejspíš nemáte k řešení nic důležitějšího
Odpověď na otázku, proč řešíte, co si o vás lidé myslí, může být velmi prozaická. „Může to být zkrátka jen proto, že nemáte nic důležitějšího, čím byste se mohli zabývat,“ říká autor knih „o svépomoci pro lidi, kteří nenávidí svépomoc“, Mark Manson.
„Máte-li v životě něco skutečně důležitého, něco, za co jste ochotní se nechat i zesměšňovat, nestaráte se o názory ostatních. Ironií je, že tehdy si vás také lidé začnou vážit.“
Položte si tedy otázku: Co je ve vašem životě opravdu důležité? Pokud na ni nedokážete odpovědět, možná jste právě objevili problém, kterým byste se měli hlouběji zabývat.
Pravda je taková, že ve skutečnosti vůbec nevíte, co si ostatní myslí, v hlavě si jen vytváříte domněnky a příběhy, které jsou negativní. „V hlavě máte kritika a někdy dokážete být opravdu až neuvěřitelně dobří v tom, jak si osobu, která by byla k vašemu výkonu ze všech nejkritičtější, představujete,“ vysvětluje renomovaný neurovědec Daniel Glaser.
Podle Glasera je lidský mozek nesmírně sugestivní. Nepotřebuje příliš mnoho přesvědčování. Proto se například cítíme šťastnější, jen když se usmějeme. Kritické hlasy je tedy potřeba nahradit pozitivními.
Jak dostat kritické myšlenky z hlavy
Změna spočívá především v tom, že se budete starat jen o to, co si myslí ti správní lidé.
Například, když si budete chtít obléknout něco nového, realizovat nápad, plánovat nějaký projekt, nemyslete na lidi, kteří vám řeknou, že v tom vypadáte příšerně, ale třeba jen na jednoho jediného přítele, který bude z vašeho nového stylu, nápadu, projektu nadšený.
Zajímejte se
Přestaňte se soustředit pouze na sebe. „Já, já, já a zase já. Co si o mně všichni myslí? Nepůsobí to na vás náhodou až moc egoisticky a sebestředně? Vážně jste přesvědčení, že lidé nemají na práci nic jiného než řešit právě vás?“ dodává další pohled na věc Mark Manson.
Představte si, že jdete na pracovní pohovor. Pokud budete mluvit jen o sobě, o tom, jaké máte vzdělání, zkušenosti, zmiňovat kladné reference, pravděpodobně neuspějete. Člověk, který s vámi pohovor povede, pokud je to osoba na svém místě, potřebuje pro danou práci najít toho nejlepšího.
Vaše vystoupení, při němž ze sebe uděláte středobod vesmíru, ale o práci, kterou chcete získat, se v podstatě ani nezmíníte, na něj možná zapůsobí, ale to místo, o než jste tolik stáli, získá někdo jiný. „Snadno odhalí, že jste nejistí a sami sebe potřebujete přesvědčit, že jste dobří a máte na to. Snažili jste se být zajímaví, byli jste zajímaví, ale nezajímali jste se.“
Abyste uspěli, je třeba říct, jak budou vaše zkušenosti pro firmu užitečné, s čím můžete pomoci nebo v čem můžete být přínosem. „Část z toho řekněte, nabídněte, na část se zeptejte,“ doporučuje na závěr Manson.



