Článek
Každý, kdo četl romány Betty MacDonaldové, má její život poměrně dobře zmapovaný. Píše totiž právě o něm. A píše o něm vtipně, s nadhledem i nadsázkou, byť se dotýká nelehkých témat, jako je předčasná smrt otce, manželství s tyranem, vážná nemoc nebo vleklá hospodářská krize, jež tvrdě dopadla na její rodinu.
Betty MacDonaldová obohatila svěžím stylem humoristický žánr tak osobitě, že se řadí mezi celosvětově nejčtenější autory i bezmála sedmdesát let po své smrti.
Deset sklenic denně
Anne Elizabeth Bardová pocházela ze šesti dětí (dospělosti se jich dožilo pět). Její otec byl důlní inženýr – zkoumal potenciál dolů a hledal nerosty. Rodina se tak v závislosti na jeho aktuální práci často stěhovala po západě Spojených států. Matka absolvovala výtvarnou školu v Bostonu a působila jako oděvní návrhářka. Po svatbě se však stala ženou v domácnosti.
Betty vyrůstala v láskyplném prostředí, ovšem otec dbal na píli, úsilí a disciplínu. „Sotva jsme se naučili chodit, donutil nás běhat v zimě ráno před snídaní kolem bloku, v létě podnikat kilometrové výpravy po horách s ním a s maminkou, chodit spát každý večer v osm, vypít denně deset sklenic vody a hrát si v každou denní dobu venku,“ vzpomínala v jednom z románů. Podstatnou část dětství strávila ve městě Butte v západní Montaně, později se rodina usadila v Seattlu v rozlehlém domě u Washingtonova jezera.
Její dětství i dospívání by bylo zalité sluncem, jenže otec náhle zemřel na zápal plic a dvanáctiletá Betty se musela vyrovnat se ztrátou milovaného rodiče. Odtud pravděpodobně pramení její schopnost přijímat i obtížné situace s nadhledem. Vždyť co se mohlo stát horšího? Rodina se najednou musela uskromnit. Betty však pokračovala ve studiích.
Anne Elizabeth „Betty“ MacDonaldová (26. 3. 1907, Boulder – 7. 2. 1958, Seattle)
- Americká spisovatelka.
- Autorka autobiografických, humoristických románů.
- Psala též knihy pro děti a mládež.
- Její román Vejce a já byl přeložen do 32 jazyků.
Po absolvování Rooseveltovy střední školy v Seattlu se v roce 1926 zapsala na Washingtonskou univerzitu. Brzy však studia zanechala, protože na rodinné oslavě poznala o dvanáct let staršího Roberta (Boba) Hesketta, za něhož se po roční známosti provdala.
Prozření z manželství
Bob pracoval jako pojišťovací agent, ale toužil vlastnit slepičí farmu. Tu novomanželé koupili na washingtonském Olympijském poloostrově. Po letech strávených uprostřed velké a soudržné rodiny se mladičká Betty ocitla na samotě. Sice uprostřed panenské přírody, ale v zanedbaném objektu bez vodovodního potrubí, elektřiny, telefonu i rádia.

Její životopis vyšel v České republice v roce 2021. Betty zkrátka pořád táhne.
Její život naplňovala starost o stovky slepic a kuřat, zajištění chodu farmy i domácnosti a péče o dvě malé dcery. Bob se stále častěji uchyloval k agresivnímu chování a také vyhledával milostné avantýry, což Betty tolerovala jen chvíli. V roce 1931 manžela opustila a s dcerami se vrátila k rodině.
V té době vypukla velká hospodářská krize, během níž Betty vystřídala mnoho zaměstnání. Vypětí i nedostatečná výživa si vyžádaly svou daň. V roce 1937 Betty onemocněla tuberkulózou. V Americe byla nemoc označována jako bílý mor, protože před objevem antibiotik představovala smrtící infekční onemocnění.
Betty přežila, byť musela strávit devět měsíců v tvrdém režimu plicního sanatoria. Zážitky z léčby s odstupem vylíčila v knize Morová rána (1948) a opět čtenáře donutila smát se nahlas.
Vdova Clicquotová - žena, která převzala kontrolu nad šampaňským domem a udělala z něj symbol luxusu

Fenomén Betty
Krátce po propuknutí 2. světové války poznala Betty leteckého inženýra Donalda C. MacDonalda, za něhož se v roce 1942 provdala. Manželé se přestěhovali na Vashonův ostrov do domu na pláži. Dcery tu chodily do školy, zatímco Betty s manželem dojížděli trajektem do práce v Seattlu. Ona však jen do chvíle, kdy napsala první román, jenž jí přinesl obrovskou slávu. Za nápadem stála její starší sestra Mary, autorka dívčích románů. Na večírku přesvědčila literárního agenta, že i její sestra je úspěšná autorka, a dokonce má rozepsaný román o životě na slepičí farmě. Betty nezbývalo než začít psát.
Příběhy pod názvem Vejce a já původně vycházely na pokračování v časopise The Atlantic Monthly. Knižně byly vydány bezprostředně po 2. světové válce, v říjnu 1945. Z knihy se stal okamžitě bestseller doma i ve světě. Přestože do konce roku 1945 zbývalo jen pár týdnů, stihlo se prodat ještě milion výtisků. Betty v knize popisovala se svým typickým nadhledem, vtipem a ironií první nevydařené manželství a tvrdý život na farmě. Námět i zpracování rezonovaly v tehdejší atmosféře vyčerpané válečným úsilím a dychtivé po humoru a vtipu.
Díky fenomenálnímu úspěchu knihy se Betty stala na přelomu 40. a 50. let uznávanou autorkou i celebritou. Knižní předloha, jež se dočkala filmové adaptace už v roce 1947, však nepřinesla autorce jen úspěch. I když dávala svým postavám smyšlená jména, někteří se v knize poznali a v roce 1951 podali na autorku žalobu pro pomluvu. Komu by se líbilo být vykreslen jako excentrický venkovský hlupák? Po dvou týdnech, kdy byly u soudu předčítány pasáže z knihy, byla ale nakonec žaloba stažena.
Zářná prvotina
Vejce a já zůstává jednou z nejúspěšnějších knih a prvotin všech dob. Román se dočkal překladu do 32 jazyků, včetně češtiny, do níž byl přeložen už v roce 1947. Podle průzkumu se román stal nejoblíbenějším titulem v Česku v letech 2007, 2010, 2013 i 2018. Až za ním následují Osudy dobrého vojáka Švejka, Harry Potter, Babička nebo Pán prstenů.

Přístav na ostrově Vashon, odkud Betty denně jezdila do práce.
Betty se zaměřila i na tvorbu pro děti a mládež, v níž představila starou paní Láryfáry nebo osiřelé děti Nanynku a Málinku. V poslední knize Dusím se ve vlastní šťávě (1955) popsala své druhé manželství a nástrahy života na ostrově Vashon. Z něho se nakonec s manželem odstěhovali v roce 1956, protože koupili ranč v Kalifornii. Krátce nato však Betty onemocněla rakovinou, které podlehla v nedožitých padesáti letech.
Její romány sice popisují ženskou tematiku, nelze je však zaškatulkovat jako čtení pro ženy. Autorčin pohled na život okořeněný sarkastickým humorem, bezprostředností a upřímností oslovuje obě pohlaví bez rozdílu. Betty nikdy nefabulovala. Čtenářky i čtenáři se tak v románech psaných v první osobě mohou identifikovat s něčím, co důvěrně znají a v různých podobách sami zažili.


