Hlavní obsah

Tomáš Kraus: Kokoschkův obraz Žena a otrok byl a je čistý

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V nedávném článku rakouského deníku Der Standard bylo uvedeno, že Kokoschkův obraz Žena a otrok je na seznamu kradených děl, a proto nemůže být dražen. Právo kvůli vyjasnění kauzy oslovilo Tomáše Krause, předsedu správní rady Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války.

Foto: Jan Šída , Právo

Tomáš Kraus je přesvědčený, že Kokoschkův obraz není na seznamu odcizeného umění.

Článek

Organizace vznikla v roce 2000 a jejím cílem je dohledávat za války odcizené umělecké předměty, především židovských občanů. Na mezinárodní úrovni spolupracuje s obdobnými institucemi, které sestavují databáze tohoto majetku.

V dotyčném článku se píše, že je Kokoschkovo dílo na seznamu ukradených děl. Je to pravda?

Ne, došlo k omylu. Autoři článku zaměnili obraz Žena a otrok s dílem Žena s komorníkem. Z jakého důvodu, o tom můžeme jen spekulovat.

Zmátlo to i kolegyni Sidenberg, které volali z pořadu České televize Události v kultuře. Řekla, že obraz Žena a otrok figuruje v databázi uloupeného umění a nemělo by se s ním obchodovat. Ale to se týká Ženy s komorníkem.

Kokoschkův obraz míří k aukčnímu rekorduVideo: Novinky

Proč oslovili ji, a ne naše centrum, nevím. Naše stanovisko bylo totiž známé, protože jsme na dotaz Moravské galerie provedli provenienční výzkum už dříve a zjistili jsme, že tento Kokoschkův obraz byl a je čistý. V žádné oficiální databázi kradených obrazů se nevyskytuje.

Průmyslník Hans Dittmayer, jenž ho získal v roce 1942, podporoval nacistický režim. Mají takoví továrníci status válečných zločinců?

Ne. Váleční zločinci jsou lidé usvědčení mezinárodním tribunálem. Průmyslníci ale často tvrdili, že dávali lidem práci a o žádných koncentrácích nic nevěděli. Neříkali už, že využívali vězně na otrockou práci. To je třeba případ Oskara Schindlera. Zachránil sice mnoho lidí, ale zároveň zpočátku pro režim pracoval. A nejen on.

V uvedeném článku také bylo zmíněno, že Dittmayer měl židovskou manželku Stephanii. Bylo to u prominentního nacisty možné?

Překvapivě ano. Takových příkladů pár je. Třeba skladatel Richard Strauss, jehož nacisté adorovali jako oficiálního režimního umělce, si dokonce osobně přijel do Terezína pro svou židovskou příbuznou. Ale nevydali mu ji a ona zahynula.

Foto: Adolf Loos Apartment and Gallery

Oskar Kokoschka: Žena a otrok

Ono je to trochu bizarní. Na nechvalně známé konferenci ve Wannsee v roce 1942, kterou svolal Reinhard Heydrich, se rozhodovalo nejen o vyhlazení evropských Židů, ale i o jejich majetku. Někdo, zřejmě s právnickým vzděláním, vznesl námitku, že by bylo nespravedlivé vyvlastňovat občany Říše, kteří mají židovské partnery. Závěr vedl k tomu, že tito lidé nebudou prozatím ani deportováni, což ovšem koncem války padlo.

Co podle vás bude s Kokoschkovým obrazem dál?

Bude zřejmě další aukce, která by ale už měla být jednoznačná. Obraz je čistý a potenciální kupci, kteří předtím od obchodu ustoupili, by měli zájem ho obnovit. Je současně dobře, že o minulosti obrazu mluvíme, protože veřejnost si myslí, že už je všechno, co se týkalo holokaustu, v tomto směru vyřešené. Jak vidíme, není.

Byl to váš nápad založit Centrum pro dokumentaci majetkových převodů obětí druhé světové války?

Ano. Třicet let jsem byl tajemníkem Federace židovských obcí a v devadesátých letech jsme iniciovali několik projektů, které se snažily o nápravu křivd ze druhé světové války. Na zákonech a usneseních se tehdy shodly vláda i parlament. Klíčovou osobností byl tehdejší místopředseda vlády Pavel Rychetský, který předsedal společné komisi vlády a federace.

Navázali jsme na takzvanou Washingtonskou dohodu, díky níž vznikla databáze ztracených uměleckých předmětů. Po sjednocení Německa vznikly nároky na jejich dohledání a vrácení, a to i za bývalou železnou oponou.

Foto: Jan Šída, Právo

Tomáš Kraus

Bylo těžké ztracená díla dohledávat?

Centrum pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války navrhlo povinnost takzvaného provenienčního výzkumu. První vlaštovku představovalo pražské Uměleckoprůmyslové muzeum, v němž nám ředitelka Helena Koenigsmarková vyšla velice vstříc. Tehdejší ředitelka centra Helena Krejčová, která bohužel nedávno zemřela, přišla na to, že jedno z evidenčních čísel v seznamech muzea není inventární, ale deportační. A podle toho jsme mohli začít dohledávat původní majitele.

Centrum pracuje především pro státní organizace, ale pomáhá i soukromníkům. Spolupracujeme i s Moravskou galerií v Brně, jehož součástí je i případ Kokoschkova obrazu Žena a otrok. Přestože šlo o obraz v soukromé sbírce, bylo třeba provést provenienční výzkum.

Jak ke krádežím uměleckých děl docházelo?

V této oblasti se nacistická mašinerie zaměřila hlavně na majetné Židy. Čeští Židé nebyli tolik zasaženi hospodářskou krizí třicátých let a mnozí investovali do umění. Všichni pak ale museli udělat majetková přiznání a odevzdat všechny cennosti, třeba i rádia, kola nebo i domácí mazlíčky.

Foto: Jan Šída , Právo

Vladimír Lekeš s Kokoschkovým obrazem Žena a otrok.

A samozřejmě umělecké předměty. Konfiskacemi se zabývaly říšské orgány, takže protektorátní úřady měly svým způsobem čisté ruce.

Mohl se někdo vyplatit, aby mohl odjet třeba do Ameriky?

Existoval takzvaný Vystěhovalecký fond, což byla kamufláž v prvních fázích okupace, kdy nacisté předstírali, že Židé budou pouze vystěhováni. Příslušné instituce evidovaly zabavený arizovaný majetek, který jim Židé, samozřejmě za zlomkovou cenu, museli oficiálně prodat.

Jenže oni pak s konty, na kterých měli peníze za prodané věci, nemohli disponovat, jednalo se o vázané vklady. Byly případy, kdy se ti lidé vyplatili tak, že v zemi, v níž žili, svůj majetek bez náhrady zanechali. Centrum o tom vydalo publikaci s názvem Výkupné za život.

Došlo u nás po válce k nějakému vyrovnání?

Ne, křivdy přesáhly do reálného socialismu. Ti lidé, pokud se vrátili z koncentráků, se ke svým majetkům nikdy nedostali. Buď jim je komunisté zkonfiskovali, nebo úřady neměly zájem ztracené věci najít. Oni navíc neměli ke svému majetku většinou ani žádné doklady.

(Ne)kauza Kokoschka
Olej malíře Oskara Kokoschky Žena a otrok vznikl v roce 1920. Zobrazuje údajně autora a jeho bývalou milenku Almu Mahlerovou. Roku 1929 ho získal drážďanský sběratel Fritz Salo Glaser. Protože byl židovského původu, musel ho v roce 1942 prodat jako takzvanou židovskou daň z majetku německému podnikateli, majiteli továrny na knoflíky pro uniformy německé armády Hansovi Dittmayerovi.
Ten v únoru 1945 utekl z Drážďan do Čech i s obrazem. Prodal ho galerii Václav Dolejš. V Praze, kde se skrýval, ho potom zatkli a roku 1946 zemřel ve vězení. Galerie potom olej prodala movitému statkáři. Jeho rodina ho držela do devadesátých let, kdy jej prodala českému podnikateli. Posléze se o něj přihlásili Glaserovi potomci a uplatnili židovskou restituci.
Letos 19. března šel obraz do dražby. Zhruba týden před ní vyšel v rakouském deníku Der Standard článek, který zpochybnil jeho legalitu, a také kvůli tomu se obraz nevydražil.

GLOSA: Alma, Käthe, nebo femme fatale?

Kultura

Takto vypadá 200 milionů. Kokoschka se možná stane nejdražším obrazem prodaným na tuzemských aukcích

Kultura

Reklama

Související témata:
Tomáš Kraus

Související články

GLOSA: Alma, Käthe, nebo femme fatale?

Jsou to, anebo nejsou to oni? Odborná obec řeší portréty slavných milenců na obraze Žena a otrok Oskara Kokoschky. V článku Olgy Kronsteinerové, který vyšel...

Kokoschkův obraz se za rekordní sumu neprodal

Obraz Oskara Kokoschky Žena a Otrok vyvolávaný za rekordních 200 milionů korun se na nedělní aukci neprodal. Český aukční rekord dál drží Bohumil Kubišta...

Výběr článků

Načítám