Hlavní obsah

Štěpán Mareš jako komiksový kreslíř, provokatér i komentátor

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výtvarníka Štěpána Mareše má většina lidí spojeného s komiksem Zelený Raoul, který maloval osmadvacet let. Výstava, jež trvá v pražském Tančícím domě do 24. září, ho však představuje i jako malíře fantaskních obrazů, designera, grafika a především mistra dynamiky figur a myšlenkové zkratky.

Foto: Jan Šída, Právo

Štěpán Mareš ukazuje na podobiznu gangstera Al Capona.

Článek

Poselství vystavených děl míří takříkajíc přímo na komoru a jeho pointa je hned pochopitelná. Někdy je k smíchu, někdy k pousmání a jindy vyvolává pohoršení či další emoce.

Co se týče Marešova výtvarného rukopisu, bezpochyby je v něm obsažen vliv Káji Saudka, který bývá vzorem pro všechny tuzemské kreslíře, jejichž hlavní disciplínou je komiksová tvorba. Saudek ho inspiroval také tematicky, protože i u něj najdeme krásné ženy, vojáky, desperáty či nablýskané bouráky. Vše doprovází osobitým černým humorem i nadsázkou.

Na jednom z grafických listů nazvaných Bella Parabella je německá pistole Luger P 08, které se říká lidově Parabela podle jejího latinského názvu Para Bellum, který znamená připravuj válku. A slovo bella znamená krásná. Duha, která se klene za zbraní, absurditu vyobrazení jen korunuje.

Podobně si autor hraje na grafickém listu Marylin a bílá lajna. Slavná americká diva je zobrazena z profilu a dívá se na bílou čáru, kterou známe z tenisového kurtu nebo fotbalového hřiště. Slangově se jí říká lajna, stejně jako dávce kokainu.

Osobitým vtipem koření i své erotické práce. Na jedné z nich jsou dvě dívky v nedbalkách v těsném obětí. Respektive pouze fragmenty jejich těl, od stehen k ramenům. A nad nimi se skví nápis Kiss, tedy polibek. Nic víc, nic míň. Nechává na divákovi, aby si vymyslel pointu.

Prezident motorkář

U komiksové tvorby, především u Zeleného Raoula, je Mareš mnohem přímočařejší. Částečně i díky tomu, že dílo vždy reagovalo na aktuální politické kauzy a texty do komiksových bublin vymýšleli jiní autoři. V tomto případě balancuje její vtip na hraně, někdy možná těsně za ní. Hajlující Vladimír Putin v hnědé košili a pásce, kterou nosili nacisté (se srpem a kladivem namísto svastiky) je pro leckoho silný tabák, stejně jako bývalý prezident Miloš Zeman jedoucí na praseti s rudou hvězdou.

Aktuální hlava státu Petr Pavel frčící na motorce à la Easy Rider (film s Henrym Fondou a Dennisem Hopperem) v černém a zdravící protijedoucího Miloše Zemana na vozíku vyvolá spíše ironický úsměv.

Sekce věnovaná Marešově malířské tvorbě ho představuje jako milovníka symbolismu a surrealismu. V těchto obrazech hrají důležitou roli ženy. Žijí ve svém světě, jenž je tajemný, možná i trochu děsivý, ale především neuchopitelný.

Výstava Štěpána Mareše bezpochyby u leckoho trochu poopraví zažitý názor, že autor je pouhý časopisecký kreslíř vtipných obrázků s bublinami. A to je dobře, protože si to zaslouží.

Může se vám hodit na Zboží.cz: Zelený Raoul: Cesta do pozadí - Štěpán Mareš

Může se vám hodit na Firmy.cz: Galerie Tančící dům

Reklama

Související témata:
Štěpán Mareš

Související články

Výběr článků

Načítám