Hlavní obsah

Šťastnou osvědčenou cestou válečné komedie

Novinky, Michal Procházka, Právo

Pamětníci potvrdí, že za poslední světové války se děly věci, jakým se člověk zdráhal uvěřit. Francouzský filmový režisér Jean-Paul Rappeneau ji zažil jako dítě a leccos si pamatuje. V Paříži otevřeli věznice, když se za hradbami začali rojit Němci. Rappeneau na tomto motivu vystavěl svou novou dramatickou historickou komedii Šťastnou cestu.

Foto: archiv TS a.s.

testování spokojenosti se službami, které poskytují technické služby

Článek

Jeho propuštěný trestanec Frédérik (Grégori Derangére) ale není žádný vrahoun ani kriminálník. za katrem se ocitl kvůli ženě, své zaslepenosti a lásce. Derangérův chlapecký, něžný desperát slouží spíše k potěše ženských srdcí, než komukoliv jinému nahání strach spíše svým kamarádům. Je nešťastně zamilován a k ničemu se moc nehodí. Jak to tak bývá, jeho křehká, romantická duše skrývá literární talent, který bude jednoho dne objeven...

Překotná komedie z války

Od Rappeneaua, slavného a komerčně úspěšného tvůrce, jehož filmy vždy bavily široké publikum a přitom měly v sobě prvky umění (Šumař na střeše), už ani nelze čekat něco jiného, než pořádný velkofilm. Film je skutečně přehuštěn stovkami postav, které skládají podivnou hořko sladkou mozaiku francouzské společnosti v předvečer války. V okamžiku paniky, kdy se Paříž živelně evakuovala do Bordeaux, se lidé střetávají v bláznivých nečekaných "crazy situacích", kriminálník při obědě u stolu s ministrem, šlechtična se musí uložit do hajan na ulici v autě. Občas přijdou na řadu i pěsti, honičky a úniky na poslední chvíli.

Tuhle uspěchanou komedii pohánějí neustálé další a další "náhody", bez nichž by celý film nemohl běžet ani pět minut. Ale vše je ospravedlněno mimořádnou situací zahájení válečné okupace, v nichž se takzvaně ukáže a charaktery se morálně tříbí, jako se odděluje zrno od plev.

Příběh potom už drží osvědčené a obehrané motivy. Komediální klíč drží v ruce afektovaná, éterická herečka Viviane (Isabelle Adjani je tu téměř k nepoznání), která se za slávou, luxusem a pohodlím vrhá po hlavě a doslova přes mrtvoly. Proto tahle karikatura slávy a lepší společnosti putuje z náruče do náruče podle toho, jak se jí to zrovna hodí a kdo je zrovna po ruce.

Jinak nad legrací převažuje jakési komediální napětí. Zasmušilý vědec Kopolski (Jean-Marc Stehlé) odváží ze země těžkou vodu, z níž lze vyrobit uran. Pomáhá mu snaživá studentka Camille (Virginie Ledoyen). Všichni se tak na přeskáčku a nešťastně milují, zatímco politici intrikují a připravují si příští posty v okupační vládě. A to vše v nadýchané, "hollywoodské" atmosféře velkolepé iluze, dokonalých retro obrázků a dirigovaných komparsů.

Film stojí na hereckých výkonech

Film ale stojí hlavně na hercích a na těch dvou pilířích, láska a politika, které se osudově setkávají a ovlivňují. Jak by také jinak ve Francii. Když Frédéric pochopí, že jej nevolá jen nestálé srdce povrchní slečinky ale i vlastenecké povinnosti, začíná přituhovat. Zvlášť když své skutky pro svobodu a vlast může vykonávat po boku jiné krásné dívky.

Šťastnou cestu je filmem pro pobavení diváka, který chvíli rozesmívá, chvíli napíná, ale rychle se po skončení vykouří z hlavy. Kromě toho prvního momentu jsme tam už vše někde, někdy viděli. Třeba jedna z posledních scén souboje v nočním lese je jako z Bertolucciho Konformisty. Viviane jako by vypadla ze Staviského Alaina Resnaise a lidový parťák Raoul (Yvan Attal) je jako ze Sedmé roty.

Šťastnou cestu, Francie (2003) 114 minut.

Režie: Jean-Paul Rappeneau, scénář: Jean-Paul Rappeneau, Patrick Mondiano, Julien Rappeneau, kamera: Thierry Arbogast, hudba: Gabriel Yared.

Hrají: Grégori Derangére, Isabelle Adjani, Virginie Ledoyen, Yvan Attal, Gérard Depardieu

Související témata:

Výběr článků

Načítám