Hlavní obsah

Máchův nepodarek. Sloupek Štefana Švece

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se natěšený čtenář náročné lyriky rozhodne otevřít Máj, čeká ho překvapení. Než se dostane k legendárnímu rozjezdu „Byl pozdní večer – první máj – / večerní máj – byl lásky čas“, objeví jiné verše.

Foto: ČTK

Karel Hynek Mácha

Článek

Podivnou čtyřslokovou báseň, která následuje hned za věnováním pekařskému mistru Hynku Kommovi a začíná slovy: „Čechové jsou národ dobrý! / Nešťastný, jenž v nouzi lká, / nechť se k Čechovi obrátí, / ten mu rychlou pomoc dá…“ Podobné hurávlastenecké deklamování tvoří i zbytek veršovánky. Zní to ještě hůř, než když něžný dekadent Karel Hlaváček nečekaně vydal silácké Sokolské sonety.

O vysvětlení, proč Mácha tu příšernost před Máj předsadil, se literární historici pokusili mockrát. Někteří tvrdili, že jde o součást dedikace pekaři Kommovi, který na Máj nejspíše přispěl finančně s národoveckou motivací. Jiní v předzpěvu Máje viděli vějičku pro cenzuru. Ještě další měli za to, že Mácha předvídal námitky soudobé kritiky o svém nedostatku vlastenectví a snažil se jim předejít.

S nejpravděpodobnějším a nejzajímavějším řešením ovšem přišel František Černý ve sborníku Prostor Máchova díla. Všiml si, že předzpěv vyšel ještě za Máchova života i s notami jako písnička. Zjistil také, že o podobný hudební text se tehdy pokusila i řada jiných básníků a spisovatelů – Čelakovský, Štěpánek, Chmelenský a další. A udělal závěr.

Jak mohl vyjít Máj. Sloupek Štefana Švece

SALON

První polovina 19. století je dobou dospívajícího nacionalismu. Vzmáhající se evropské nárůdky si podle svých sil oprašují, tvoří a vybírají národní symboly včetně společných písní. A básníci se svými pokusy o celonárodní zpěv do téhle snahy zapojují. Mácha prostě chtěl napsat národu budoucí hymnu (i když se tomu tak ještě neříkalo).

Vladimír Macura popsal naše národní obrození jako druh hry. Něco jako Minecraft, ve kterém si německy vzdělaní intelektuálové vyberou, že stvoří nový svět, postavený na české řeči. Harold Bloom zase uvažoval o literatuře jako o souboji mezi autory, kdo je lepší. Předzpěv k Máji byl Máchův pokus vyhrát jeden ze soubojů v obrozenské hře. Dát národu píseň, kolem které se sjednotí. Zvlášť když už sám znal a rád si prozpěvoval jiného adepta na tuto trofej: Tylův a Škroupův hit Kde domov můj. Proto své písni věnoval prestižní místo hned v úvodu předpokládaných Spisů, za jejichž první díl Máj označil.

Soutěž o národní píseň nakonec vyhrál Tyl. Mácha se zase stal národním básníkem a obecně uznávaným géniem. Velká hra obou literárních rivalů byla úspěšná, i díky nim mluvíme česky. Z dnešního pohledu směšný předzpěv k Máji byl jednou ze slepých odboček na cestě k tomuhle cíli.

Reklama

Související články

Hudební cynici. Sloupek Štefana Švece

Říká se, že v každé nenávisti je obsaženo nemalé množství lásky. Bojím se, že je to i obráceně. V každé lásce je víc než kousek nenávisti. Jen tak si dovedu...

Vánoční slovo. Sloupek Štefana Švece

O čemkoli jiném se dá psát rozumně, o Vánocích ne. Jsou tak překryté haldami hotových výkladů, že podotknout k nim něco užitečného, nedejbože hlubokého, není...

Výběr článků

Načítám