Hlavní obsah

Salajka jako barvy měnící chameleon

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mimikry, tento až magicky exotický termín si zvolil malíř Martin Salajka pro svou výstavu v pražské Ville Pellé (trvá do 2. října). Jeho nejběžnější význam je těsně spojen s ochranným zbarvením živočichů v přírodě. Právě díky němu dokážou splynout s okolím a získat úkryt před predátory.

Foto: Jan Šída , Právo

Martin Salajka si libuje ve výrazných pestrobarevných plochách a živých barvách.

Článek

Ovšem v širším slova smyslu jej lze chápat také coby symbol neuchopitelnosti mikrokosmu a nepochopitelnosti makrokosmu. A v neposlední řadě u pamětníků evokuje termín jméno fiktivní bigbítové kapely Mimikry v normalizačním seriálu Třicet případů majora Zemana. Její song „Bič boží“ patřil tehdy k oblíbeným hitům.

Salajka každopádně proniká všemi naznačenými významy a mění barvy jako chameleon, což je jeho oblíbené zvíře. Však je také zobrazeno na několika plátnech. Stejně jako třeba tajemné sovy, šklebící se ďáblové, výhružné lebky nebo goghovské slunečnice. Autor velice rád pracuje s výraznými barevnými plochami a zářivými barvami. Proto jeho výtvarné fantazie nejlépe vyzní na velkoformátových plátnech. Pokud si zvolil plochu menších rozměrů, je jeho hlavní snahou vybrat si nosné téma a zobrazit ho hned v prvním plánu. To je případ pestrobarevného obrazu, na němž hraje hlavní roli narůžovělá lidská lebka, jejímž pravým okem prorůstá květina stejné barvy. O něco pochmurněji vyznívá dílo s černým havranem v popředí. A aby tvůrce dostál své tajemnosti, posadil jej opět na lidskou lebku. Temně modrý podklad evokuje hlubokou tmu a smolně černý pták v tomto případě připomíná pozorovateli, že má pamatovat na smrt.

Smrt a zánik zobrazuje i plátno, na němž se míhají siluety nahých postav. Uprostřed visí další tělo, které jedna figura zaživa páře jako prase na zabijačce. Možná jsou to ďáblové mučící hříšníka, možná duchové mrtvých, nebo jsou to prokleté duše, propadlé až na dno pekelné jámy. Přesně tak, jak to viděl známý propagátor apokalypsy Hieronymus Bosch. Tohle je skutečný bič boží.

U zmíněných obrazů se vyplatí prozkoumávat všechny možné zákruty, do kterých Martin Salajka nastražil rozličné estetické odkazy či symboly. Jako bychom procházeli labyrintem světa, a někdy možná i rájem srdce. Stejně tak tomu bývá v běžném životě obyčejného smrtelníka.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Galerie Villa Pellé

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám