RECENZE: Tony Parsons uvázl v pasti

Jakmile britský spisovatel Tony Parsons opustil sérii s detektivem Maxem Wolfem, pozbyly jeho knihy potřebné dramatičnosti a napětí. Ne že by psychologický thriller Žena bližního tvého, který u nás vyšel loni, postrádal solidní zápletku, z novinky Lidé odvedle je už ale patrné, že autor v nacházení silných témat trochu tápe.

Příběh je to totiž povědomý. Kolikrát už vyšly knihy o tom, kterak se někdo nastěhoval do nového domu či na nové místo a jak se tamější temná historie vedrala do jeho života. Velmi často jde přitom o manželské páry, velmi často tito dva lidé k sobě kvůli novým okolnostem ztratí důvěru a obvykle se ukáže, že nové prostředí je vskutku podivné. Cosi takového v knize Lidé odvedle servíruje i Parsons.

Fotografka Lana a doktor Roman Wadeovi se po jisté ryze nepříjemné zkušenosti přestěhovali z  velkoměsta na venkov do Oxfordshiru. On by se rád v novém prostředí usadil na delší čas, ona od začátku cítí, že to nebyla dobrá volba. Někdy pobyt na vesnici není to, co má být, zvláště když jsou tam životy druhých, těch odvedle, plné tajemství. V případě Parsonsova příběhu jsou ale právě v nich klišé, která se stala pastí, v níž autor uvázl. Je totiž lehké předvídat, co přijde.

Většina postav nadto není dostatečně propracovaná. Rozděleny jsou na negativní a málo pozitivní, přičemž těch kladných příběhem moc neprojde. Parsons učinil svět v malebné vísce málo barevný a nemnoho se zabývá tím, jaké důvody mají jeho hrdinové pro to, co činí.

Menší příhody točící se kolem ústřední dějové linie jsou leckdy křečovité. Například krutá pomsta Mary Carterové provedená ve spolupráci s mladičkou Sailor, jinak obyvatelkou bohaté vesnice, je úsměvná, stejně jako nečitelná postava bývalé hipísačky Sally a její archaický a naivní pohled na svět. Koketérie bohaté manželky a údržbáře vedená prakticky před zraky okolí působí také nepravděpodobně, a tak se zdá, že psychothriller je vystaven z nápadů, které samy o sobě vyhlížejí zajímavě, ale celku neprospívají.

Stále platí, že Parsons je znamenitý vypravěč, který umí napsat dramatické i příjemně plynoucí dialogy, podle toho, jak si to situace žádá. Nejlépe mu ale šly detektivky s Maxem Wolfem, v nichž je víc akce než jen nudné přežívání a trocha strachu.

Tony Parsons: Lidé odvedle
Moba, překlad Marie Dupalová, 367 stran, 399 Kč
Hodnocení 60 %