Hlavní obsah

RECENZE: Tchyně nemá jazyk. Líbivé prázdno Kateřiny Rudčenkové

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kateřina Rudčenková získala v roce 2014 Magnesii Literu za básnickou sbírku Chůze po vlnách, loni ve vítězství neproměnila nominaci za novelu Amáliina nehybnost. Próza vzbudila kontroverzi u některých kritiků i čtenářů, kteří předposlední dílo považují za povrchní a nehodné vyznamenání. S novým počinem Tchyně nemá jazyk si reputaci zřejmě příliš nenapraví.

Foto: Odeon

Obal knihy

Článek

Autorka tentokrát předkládá jedenáct mikroskopických povídek, kterými jako by prostupovala jedna jediná hrdinka, pokaždé upravená pouze drobnými povahovými a kontextovými nuancemi. Dějovou nebo charakterovou hlubinu však u valné většiny z nich nečekejte, na tu v povídkách není prostor a zřejmě ani vůle.

Rudčenková nahlíží do milostných svazků třicátníků i svých o dekádu starších vrstevníků, které trápí věčná neporozumění mezi pohlavími nebo nemilosrdně se zvyšující číselný údaj v občance. A tak prchají do exotických dálav či jen tak nahodile za nosem, do letmých vztahů, v nichž by se ocitnout radši neměli, nebo konejšivé náruče nostalgických vzpomínek.

Vesměs se nicméně spisovatelce podařilo převést na papír poněkud ideově mělké a nedobře vypointované historky o privilegovaných, často krutou životní realitou nepolíbených jednotlivcích. Ti řeší takzvané problémy prvního světa, ač je občas zavane do druhého, potažmo třetího.

Takřka vyvstává na mysl výrok postavy Nory Bingové v sitcomu Přátelé, bestselleristky na poli červené knihovny, která v jedné epizodě pronese něco ve smyslu, že k úspěšným prodejům stačí do příběhu zapojit pořádnou dávku erotiky, navrch přihodit umístění do pár sexy evropských měst, a je vyhráno. Právě takto totiž tento povídkový soubor působí.

Kvalitativně je kniha s titulem, který představuje originální jazykovou hříčku na oblíbenou pokojovou rostlinu, spíše trop než hop. Výš míří zejména Jeden trip v životě Konstantiny, který nabízí LSD jízdu s filozofickým přesahem, nebo Gladys a jahodové moře o více uvěřitelné protagonistce, jež se snaží očistit duši pomocí terapie tmou a v temné lázni potom dospívá k pozoruhodným objevům ze svého nitra.

Kateřina Rudčenková: Tchyně nemá jazyk
Odeon, 152 stran, 299 Kč
Hodnocení: 30 %

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám