RECENZE: Detektivky nemusejí být nutně jen z dneška

Právo, František Cinger

Ostrov kostí se jmenuje třetí detektivní román britské prozaičky Imogen Robertsonové přeložený do češtiny. Přesvědčuje, že odhalování příčin nenadálé smrti člověka nemusí být záležitostí současnosti či nedávné minulosti. Její hrdinové se totiž pohybují po Anglii koncem 18. století.

Imogen Robertsonová: Ostrov kostí

Svérázný antropolog Gabriel Crowther je potomkem barona z Keswicku, který zemřel údajně rukou mladšího syna Charlese. Ten byl v roce 1751 v Londýně popraven a tragédie přiměla Gabriela, aby přijal jiné jméno, odešel do ústraní a věnoval se v té době vědě rozvíjející se na základě zkoumání a pitvání mrtvých těl. To ho přiměje vydat se o třicet let později za sestrou na rodinné panství, kde jsou při odhalení hrobky nalezena dvě těla v jedné rakvi.

Robertsonová, která vystudovala ruštinu a němčinu na Cambridgeské univerzitě, se věnovala režii filmů, televizních a rozhlasových pořadů. Píše rovněž poezii. Přesto se odhodlala k románovému debutu Nástroje temnoty (anglicky 2007, česky 2012), v němž vytvořila impulzivní Harrietu Westermanovou, vnitřně nezávislou ženu, která koncem 18. století objevila na hranici svého panství mrtvolu muže s prstenem rodu Thornleighů.

Na úspěšnou prvotinu navázala Anatomií vraždy, která česky vyšla loni a rovněž sklidila čtenářský úspěch. Není divu, že se objevilo pokračování v podobě Ostrova kostí.

Ke kladům autorčina pojetí patří spojení dvou osobitých postav, vdovy bourající představu o ženě skrývající se za svůj smutek, a zdánlivě podivného antropologa nosícího v srdci rodinnou tragédii. Ne každému se musí líbit její styl, kterým poměrně zeširoka popisuje život Anglie té doby. I když je vzdálený dnešní tendenci k akčnímu vyprávění ovlivněnému filmovým střihem, dokázala autorka přesvědčit, že tradice anglického románu spojeného se jménem Jane Austenové stále žije.

Imogen Robertsonová: Ostrov kostí
Jota, přeložila Ina Leckie, 398 stran, 348 Kč, e-kniha 219 Kč

Celkové hodnocení 80 %