Článek
Německo prožívalo po svém sjednocení v roce 1871 dynamické hospodářské změny. Ne každý tamní občan je přitom ustál, což se týkalo i jejich krajanů v Čechách, respektive Rakousku-Uhersku.
Rodičům malého Hanse, jehož očima autorka vypráví příběh, se jevilo rozumnější opustit rodný Liberec a vydat se přes půl světa osidlovat bujnou džungli než tvrdě dřít a ničit si zdraví ve fabrice, které tenkrát rostly jako houby po dešti.
Zvídavý protagonista se v pralese potkává s tajemnou domorodkyní a dcerou šamanky, které začne říkat Vovozona. Ta ho provází nehostinnými přírodními podmínkami, kvůli nimž Hansova matka a otec záhy vystřízliví ze svého exotického snu, a matněji také nepříliš známými brazilskými dějinami.
Neustálé střídání pohledů těchto postav, z nichž jedna je naivně dychtivá a druhá protřelá a zároveň spirituálně založená, se ukazuje být chytrým a přitažlivým tvůrčím rozhodnutím.
Nespisovnou hovorovou češtinou protkanou německými výrazy se čtenář laicky seznamuje s kontextem.
Prostřednictvím opačného slohu, který v obrazných, sugestivně pojatých vyjádřeních rozkrývá Amazonii a její duchovní podstatu, mu blíže porozumí.
Román oplývá bohatou slovní zásobou, kterou Pilátová dokáže náležitě poskládat a předat. Umně přenáší do zcela odlišného světa v éře, kterou máme tendenci vnímat jen z hlediska dominantního evropského a anglosaského prostoru, zatímco to, co se během druhé průmyslové revoluce odehrávalo na jižní polokouli, je dnes spíše zastřené.
Oproti výstižné, přehledné, a přitom zábavně proměnlivé první části knihy se v té druhé příběh posouvá do své temnější a spletitější poloviny. Hrdina, nyní již dospělý muž hledající své místo v bouřlivé první třetině dvacátého století, v něčem připomíná kafkovský charakter tápající v chaosu a odhalující pravé, obvykle nekalé povahy lidí, k nimž jej zavádí osud.
Literátka v závěrečných kapitolách nezůstává ve skvěle vylíčené Brazílii, ale vyráží zpátky na takzvaně starý kontinent. Tam najednou nahrne všemožná témata, která se mohou k tamějšímu prostředí a době vztahovat, ať už jde o krutost kapitalistického systému, vzestup zhoubných ideologií nebo třeba rozmach prostituce.
Z pomalejšího, uměřeného tempa Pilátová ve druhé půlce své prózy zbytečně akceleruje, a nadto text zaplavuje nadměrným množstvím dalších postav, jež není možné si zapamatovat a vytvořit si k nim vazbu.
Z džungle v původním smyslu slova, kterou ohledává pomocí zvuků, pachů a specifické atmosféry, bohužel nakonec autorsky přeskakuje do té v přeneseném významu.
Markéta Pilátová: Hnízda |
---|
Odeon, 264 stran, 449 Kč |
Hodnocení: 65 % |