Hlavní obsah

RECENZE: Mank. Hollywood nejen pro znalce dějin

Právo, Věra Míšková

Americké drama Občan Kane natočil Orson Welles v roce 1941 a vytvořil tak dílo, které je považováno za jeden z nejlepších filmů všech dob a v řadě žebříčků zaujímá příčku nejvyšší. Zároveň je léta považováno prakticky výhradně za Wellesovo dílo. Je jeho režisérem, představitelem hlavní role i spoluautorem scénáře.

Trailer k filmu MankVideo: Netflix

 
Článek

Nejnovější film režiséra Davida Finchera Mank však ukazuje vznik Občana Kanea z jiného úhlu. Hlavní postavou je autor původního scénáře Herman J. Mankiewicz řečený Mank, kterého úchvatně ztvárnil Gary Oldman. S neodolatelným sarkasmem provádí diváky Hollywoodem třicátých a počátku čtyřicátých let minulého století i událostmi své doby, jakými byly hospodářská krize, nástup Hitlera, začátek druhé světové války.

Film má dvě roviny. V té jedné sledujeme po autonehodě na lůžko upoutaného alkoholika Manka, který má na odlehlé farmě napsat pro Orsona Wellese scénář. V té druhé se vracíme do Hollywoodu poloviny třicátých let, k jeho atmosféře, událostem i postavám, jež měly na definitivní verzi Občana Kanea patrně rozhodující vliv.

Diváci se tak dostávají za brány studia MGM, pro které Mank pracoval. Ve filmu vystupují tehdy tak vlivní muži, jakými byli Louis B. Mayer, William R. Hearst, Irving Thalberg nebo David O. Selznick. Poznávání těchto i dalších postav si samozřejmě užijí především znalci dějin Hollywoodu (mimochodem na internetu lze vyhledat například článek The New York Times s přehledem předobrazů jednotlivých postav filmu včetně toho, kdo koho hraje).

Nicméně i ti, kdo se v konkrétních postavách příliš orientovat nebudou, mohou film sledovat jako jeden z těch, které působivě zobrazují vzpouru jednotlivce proti systému. A také vynikající herecké výkony, jež podávají Gary Oldman, Charles Dance v roli Hearsta nebo Amanda Seyfriedová jako jeho milenka.

Hollywood té doby film ukazuje nejen jako velmi snobské prostředí, ale také jako autoritativní manipulativní systém, do něhož zákulisně pronikaly i mocenské zájmy.

Jak říká Mank jedné z postav, která má výčitky svědomí z podílu na neférové volební kampani: „Nejsi první, kdo vyhandloval integritu za režisérské křeslo.“

Další téma je již zmíněné autorství scénáře k Občanu Kaneovi. Mank ho psal na zakázku pro Wellese s tím, že původně se chtěl svého autorství ve Wellesův prospěch vzdát. Nakonec si to však díky čím dál osobnějšímu vztahu k látce k Wellesově nesmírnému vzteku rozmyslel.

Když pak Občan Kane proměnil jedinou z devíti oscarových nominací, byla to právě ta za nejlepší původní scénář a Welles i Mank převzali zlatou sošku mimo ceremoniál, každý zvlášť.

Ostatně za to, že těch sošek tehdy nebylo víc, „může“ nejspíš také Mank. Ve filmu se prý až příliš nepříjemně poznal magnát Hearst, jehož přízni se do určité chvíle Mank jako „dvorní šašek“ těšil.

Fincher film natočil podle scénáře, který v devadesátých letech napsal jeho otec Jack Fincher. Tehdy měl hrát hlavní roli Kevin Spacey, ale k realizaci nedošlo z obav studií financovat černobílý film.

Jak šel čas, Fincherův otec zemřel, Spacey se dostal na černou listinu a na filmovou scénu vstoupil Netflix. Ten Davidu Fincherovi natočení pro něj velmi osobního snímku umožnil. Bez podmínek.

Fincher tedy využil zcela volné ruky k černobílému filmu, který filmařskými vypravěčskými postupy skvěle evokuje atmosféru starého Hollywoodu. Je precizní ve výpravě, v detailech, střihu i svícení stejně jako ve vedení herců.

A kdyby inspiroval mladší diváky k tomu, aby si pustili Občana Kanea, byl by to jen další bonus Fincherova díla.

Mank
USA 2020, 131 min. Režie David Fincher, hrají: Gary Oldman, Amanda Seyfriedová, Charles Dance, Lily Collinsová a další

Hodnocení 75 %

Může se vám hodit na Zboží.cz:

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám