Hlavní obsah

RECENZE: Drama o lásce k otci i ztrácení sebe sama

4:04
4:04

Poslechněte si tento článek

Tragikomická fraška Otec, kterou napsal francouzský dramatik Florian Zeller (1979), byla poprvé uvedena roku 2012 v pařížském Divadle Hébertot. O osm let později se dočkala úspěšného filmového zpracování s Anthonym Hopkinsem v titulní roli. Film získal hned dvě oscarová ocenění, a to za hlavní roli a nejlepší adaptovaný scénář. Brněnskou premiéru Otce nastudoval režisér Petr Gazdík v Městském divadle Brno.

Foto: archiv Městského divadla Brno

André (Jan Mazák) s pečovatelkou (Eva Jedličková) v pečovatelském zařízení

Článek

Gazdíkovo pojetí se od francouzského i dosavadních českých zásadně liší přidáním bezejmenné postavy (On).

Děj Otce vypráví příběh starého otce Andrého, který se potýká s narůstajícím stařeckým zapomínáním, ztrátou schopnosti orientace v čase a prostoru a v neposlední řadě zapomínáním tváří svých blízkých.

Titulní postavu ztělesňuje dlouholetý člen souboru Jan Mazák. Jeho André je sympatický starý muž, který se ze soběstačného štramáka postupně mění v dezorientovaného bezbranného človíčka. Mazákův projev nabízí bezpočet rozmanitých hereckých poloh, které se vzájemně proplétají a gradují. Jeho herectví je zároveň naplněno lehkostí a křehkostí. Divák mu věří každé gesto, pohled i pohyb.

Další postavu představuje Andrého dcera Anne v podání Aleny Antalové. Z Anne vyzařuje nepodmíněná láska k otci a porozumění pro všechny jeho excesy.

Další postavy sekundují či rozbíjejí chronologii děje svými výstupy, opakujícími se situacemi, které matou diváka stejně jako Andrého klame jeho paměť.

Foto: archiv Městského divadla Brno

Anne (Alena Antalová) se snaží přesvědčit otce (Jan Mazák), že potřebuje pomoc. Vpozadí sedí On (Tony Marko).

Nastudování nabízí několik významových poloh. Publikum sleduje v přímém přenosu postupující nemoc, jak se vyvíjí a co s sebou nese pro pacienta a jeho blízké. Další rozměr vypráví o bezbřehé lásce dcery, která je ochotna obětovat vlastní život, soukromí i partnerský vztah pro člověka, který není schopen to docenit, protože se zmítá mezi minulostí, současností a fikcemi.

Scéna Emila Konečného vytváří prostor ohraničený bílými stěnami. Na začátku je v něm instalován nábytek, obrazy a další vybavení bytu. To však spolu s Andrého pamětí postupně mizí do provaziště, čímž se mění i místa děje.

Foto: archiv Městského divadla Brno

Pierre (Milan Němec) s Anne (Alena Antalová) rekapitulují další náročný den.

Ve středu scény stojí velký jídelní stůl jako hlavní komunikační prostor. U něho celé představení takřka nehybně sedí již zmíněný On v podání pianisty Tonyho Marka. On se po celou dobu prakticky nehne z místa, pouze chvílemi „promlouvá“ tóny živé hudby.

Marko ji skládal na základě pocitů odrážejících jednotlivé situace a na jevišti ji hraje na klávesy skryté ve stole. Žánrově se jedná o zvuky, tóny a jazzové improvizace. Hudební složka v této podobě představuje jedinečný element podkreslující a umocňující celkovou atmosféru dění i emotivní rozpoložení hlavní postavy.

Celou inscenaci dokreslují civilní kostýmy Elišky Lapačové Ondráčkové. Ty svým stylem a barvou dokreslují charaktery jednotlivých postav.

Foto: archiv Městského divadla Brno

André (Jan Mazák) flirtuje s novou pečovatelkou Laurou (Kristýna Daňhelová).

Brněnské nastudování nabízí zajímavý exkurz do života současných rodin. Otevírá téma pomoci seniorům, kteří se potýkají s nemocemi a stářím, zaneprázdněných potomků i odborníků, kteří mají pomoc v popisu práce.

Divák odchází z divadla nikoliv zdeptán, ale obohacen o nové zkušenosti, pohledy i situace, které se před ním možná jednou objeví a bude se jim muset postavit.

První české nastudování Otce proběhlo jinak v Městském divadle Kladno, kde byl Otec uveden spolu s Matkou (druhá část rodinné trilogie Otec, Matka, Syn). V následujících letech se objevil na dalších domácích scénách.

Florian Zeller: Otec
Překlad: Michal Zahálka, režie: Petr Gazdík, scéna: Emil Konečný, kostýmy: Eliška Lupačová Ondráčková, scénická hudba: Petr Gazdík a Tony Marko. Premiéra: 5. a 6. dubna 2025 na Činoherní scéně Městského divadla Brno (psáno z premiéry 5. dubna)
Hodnocení: 90 %

Výběr článků

Načítám