Hlavní obsah

Pro muzikál Matilda založil režisér Gazdík unikátní brněnskou divadelní školičku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Ahoj, tak zase zítra,“ zdraví se děti od devíti do dvanácti let už měsíce u recepce Městského divadla v Brně (MDB) mezi sebou a taky s mnohem staršími dospělými. Tykání je tu na běžném pořádku. Stejně tak tykají „rejžovi“, šéfovi muzikálové scény MDB, a taky režisérovi muzikálu Matilda, v němž vedle dospělých vystupuje i 27 dětí.

Foto: Tino Kratochvil

Pro budoucí představení založil režisér Petr Gazdík u městského divadla jakousi školičku či přípravku, ve které se už několik měsíců s velkou chutí školí malí „herci“.

Článek

„Je to úžasné představení, pro které se našemu divadlu podařilo získat licenci jako prvnímu ve střední Evropě. Na starém kontinentu se tento příběh v podobě muzikálu zatím hrál v domovské Anglii v roce 2010 ve světové premiéře, kde po uvedení na West Endu v Cambridge Theatre získalo devět nominací na prestižní cenu Laurence Oliviera, a tu nejprestižnější pro nejlepší muzikál také obdrželo. Následovala Broadway a tam pět proměněných cen Tony,“ popisuje Gazdík úspěchy příběhu, který romanopisec Roald Dahl (Továrna na čokoládu, Fantastický pan Lišák, Obr Dobr aj.) vydal v roce 1988.

Herecké myšlení nezbytností

„Už jsem pro jeviště připravoval hodně dětí. Ať už to bylo Pískání po větru, muzikál Big a podobně, ale tentokrát je to přece jen něco jiného. Ta titulní role je rozsahem něco takového jako v muzikálu Jekyll a Hyde. Hlavní postava se alternuje třemi holčičkami. Každé z nich musím vysvětlit úplně od začátku způsob uvažování. Mám dvě možnosti. Buďto je to můžu naučit jako cvičené opičky formou – teď běž dopředu, tady se zastav, a běž zpátky a podobně. Ale tahle role to podle mě vůbec neumožňuje,“ zmíní a pokračuje: „Holčička, která představuje Matildu, musí sama herecky myslet. A to je hodně náročný úkol i pro dospělé herce, kteří mají problém se schopností transformace myšlení, o což já se s dětmi snažím. Každá z nich je pochopitelně jiná… A to tykání je samozřejmostí, na které jsme si všichni hodně rychle zvykli.“

Se zkoušením příběhu talentované začínající školačky, která sice nemá nejlepší rodinné zázemí, ale zato disponuje magickým darem telekineze, začal od ledna 2022.

Ze tří set dětí zbylo 27

„V konkurzu jsme vybírali z téměř tří set dětí osmdesát. Ty jsme pak začali připravovat v jakési divadelní školičce, kterou jsme kvůli tomu založili, a už několik měsíců v ní dál vyučujeme či vychováváme čtyřicet adeptů, ze kterých bylo vybráno do představení současných 27,“ vysvětluje.

Pro Matildu, která se začne hrát již brzy, v lednu 2023, připravuje ve speciální „školičce“ i tři představitelky hlavní dívčí role: Aničku Bergerovou, Marii Juráčkovou a Karolínu Kabele, a také své dva syny Adama a Josefa. „Je pár dětí, myslím sedm, které už někdy na jevišti byly. Ale v tomto představení byl každý na počátku jako nepopsaný list, že jsou třeba z hereckých rodin jim moc nepomohlo,“ dodá.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Městské divadlo Brno

Reklama

Související témata:
Muzikál Matilda

Výběr článků

Načítám