Článek
Přestože policie a banky mnoha takovým útokům zabrání a tzv. Volače a Klikače včas odhalí, nejdůležitější roli mají v předcházení těchto podvodů sami klienti bank. Čím více z nich rozpozná klamavé praktiky kyberpodvodníků a odolá jim, tím vyšší šance je zabránit statisícovým škodám.
Kyberpodvodníci označovaní jako Volači a Klikači stále častěji okrádají důvěřivé občany o své úspory. Se stále větším nárůstem počtu případů kyberútoků se stává boj proti kyberkriminalitě důležitý, a to nejen z pohledu Policie ČR a bank, ale k vyšší bezpečnosti v internetovém prostředí mohou přispět i obyčejní lidé. Důležitá je totiž prevence, informovanost a obezřetnost při platbách na internetu.
Počet případů kyberzločinu narůstá
V posledních letech je patrný nárůst počtu případů kyberzločinu. Ze statistik vyplývá, že každý desátý zločin spáchaný v České republice je spojený s kyberprostorem. „Pokud se podíváme na čísla za prvních pět měsíců tohoto roku, je evidentní, že nás pravděpodobně čeká co do počtu registrovaných skutků spáchaných v kyberprostoru opět rekordní rok,“ říká Martin Vondrášek, policejní prezident Policie ČR.
Jen za loňský rok policie eviduje více než 18,5 tisíce trestných činů v oblasti kybernetické kriminality. Oproti předchozímu roku je tento nárůst dvojnásobný. „Na základě aktuálního vývoje predikujeme, že v závěru letošního roku by číslo trestných činů v kyberprostoru mohlo přesáhnout hranici 20 tisíc,“ dodává Martin Vondrášek.

Počet evidovaných podvodů v kyberprostoru
Policie a banky intenzivně spolupracují na odhalování těchto kyberpodvodníků. Klíčová je ale prevence. Například ČSOB a Policie ČR už vloni připravily preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač okrádají Česko, kterou šíří osvětu v oblasti kyberbezpečnosti. A letos společné edukativní aktivity ještě posilují.
Obětí se může stát kdokoliv
ČSOB věnuje digitální bezpečnosti nejvyšší prioritu a investuje do ní obrovské množství lidských sil a stamiliony korun, ať už v rámci bezpečnostních systémů, nebo celorepublikových preventivních kampaní. „Z našich statistik vyplývá, že obětí Volače a Klikače se stávají zejména ženy, pravděpodobně díky častějšímu pohybu v on-line bazarech, kde se podvodníci hojně vyskytují. Nicméně muži podle statistik přicházejí o větší částky. Nejvíce na pozoru by se měli mít lidé ve věku 40 let, a to zejména zazvoní-li jim telefon v pondělí nebo úterý mezi třináctou a devatenáctou hodinou,“ specifikuje Petr Vosála, expert na kybernetickou bezpečnost ČSOB.
To ale neznamená, že pokud statisticky někdo do této kategorie nepatří, je v bezpečí. Obětí se totiž může stát kdokoliv. Volači cíleně volají zranitelným osobám, snaží se je dostat pod tlak a vylákat z nich citlivé údaje. Klikači zase posílají prostřednictvím e-mailu nebo SMSky, které vypadají jako od banky, nějakou výzvu k odeslání peněz nebo odkaz na falešné stránky. „Je důležité si uvědomit, že naše banka nikdy touto cestou nežádá o hesla, PINy, údaje z platební karty nebo kódy z SMSek,“ upozorňuje Petr Vosála.
Jeden příklad za všechny
ČSOB každoročně pracuje na snižování průměrné škody způsobené útoky kyberpodvodníků. V loňském roce byla průměrná škoda kyberútoku asi 140 tisíc korun, v letošním roce ani ne poloviční, tedy 60 tisíc korun. Letos se bance dokonce podařilo jednomu klientovi před Volačem uchránit rekordní částku 3,7 milionu korun.
Starší klient zadal platbu na tuto částku, banka zaregistrovala podezřelé jednání a klienta kontaktovala. Ten ale bance tvrdil, že se jedná o platbu pro kamaráda. Bezpečnostní experti ČSOB si ale byli podvodem jistí, kontaktovali proto v rámci mezibankovní spolupráce cílovou banku, která potvrdila, že protistranou je žena, nikoliv kamarád-muž. Na základě těchto informací transakci klienta zablokovali a peníze mu před Volačem a Klikačem zachránili.
Petr Hutla z ČSOB: Proškolíme 1 milion lidí na kyberbezpečnost

Petr Hutla
Internetové bankovnictví a platby na internetu platební kartou jsou bezpečné, ale je potřeba dodržovat základní pravidla obezřetnosti. Nikdy nezadávat citlivé údaje na neznámých či podezřelých webech, nesdělovat nikomu přístupové údaje do internetového bankovnictví ani číslo platební karty a neinstalovat do počítače aplikace pro vzdálenou správu. ČSOB se věnuje nejen bezpečnostním mechanismům v rámci své banky, ale také prevenci a vzdělávání veřejnosti v oblasti kyberbezpečnosti. Ve společné kampani ČSOB a Policie ČR oznámili společnou misi – proškolit v této oblasti rovný milion lidí. Jak a proč to chtějí udělat? Na to odpovídá Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB.
ČSOB klade velký důraz na kyberbezpečnost v rámci své firemní politiky. Proč se věnujete právě prevenci?
Edukace je naprosto klíčová a naše zkušenosti to jasně ukazují. Čím více bude těch, kteří budou mít povědomí o podvodných technikách, tím méně šancí pro podvodníky, jako jsou Volači a Klikači, že někoho nachytají. Zde bych zároveň rád upozornil, že máme speciální telefonní linku +420 499 900 010, která slouží k hlášení internetových podvodů.
Nedávno jste si s Policií ČR dali velkou výzvu – proškolit o kyberbezpečnosti 1 000 000 lidí. Jak toho chcete docílit?
Je to taková naše společná edukativní mise, na které spolupracujeme s Policií České republiky. Skutečně chceme proškolit milion lidí. Tím ale myslím promyšleně, různými cestami, nikoliv skrz mediální kampaň. K tomu využíváme dvě základní metody.
Tou první jsou online webináře, které jsou určeny zatím zejména pro zaměstnance Ministerstva vnitra ČR – ať už jde o policisty, zaměstnance vězeňské služby nebo třeba pošťáky. Další skupinou jsou budoucí učitelé, studenti posledních ročníků pedagogických fakult, nebo zaměstnanci našich korporátních klientů. K tomu ještě budeme pořádat individuální přednášky.
No a druhou metodou jdeme ještě blíže k lidem. Připravili jsme roadshow Volače a Klikače, se kterou budeme objíždět velké akce, kde se pohybuje i několik tisíc lidí, např. Dny s Policií. A nesmím zapomenout na naše dlouhodobé aktivity v rámci našich programů na školách, jako je projekt Tvoje cesta #onlinem nebo spolupráce na výuce finanční gramotnosti.
Samostatnou a podstatnou cílovou skupinou jsou pak senioři a zde spolupracujeme s partnerskými organizace jako je např. Sue Ryder v rámci projektu Neztratit se ve stáří.
Co konkrétně budete školit?
Chceme se zaměřit na kyberbezpečnost obecně, představit Volače a Klikače, ale také upozornit na jejich nejnovější techniky, jako je například zneužívání programů pro vzdálenou správu počítače, při které uživatelům před jejich očima vyberou všechny peníze, dále na falešné vouchery od „bank“, podvodné aplikace nebo phishingové e-maily, při kterých lákají přihlašovací údaje z našich klientů.
A kdy s touto edukativní misí začnete?
Téměř vše už je nyní naplno rozběhnuté. První webinář máme za sebou, proškolili jsme zaměstnance Policejního prezidia ČR a zájem je také od dalších složek ministerstva vnitra, jako je Vězeňská služba, Česká pošta atd. Stejně tak jsme už vyrazili s tímto tématem i přímo mezi lidi. První akce byla na Letné v sobotu 10. 6. v rámci Dne s Policií ČR.
Školáky už také vzděláváme v rámci dvou projektů, a to Tvoje cesta #onlinem a Finanční gramotnost. Pro ně máme zdarma mobilní aplikaci Filip, která vysvětluje problematiku kyberbezpečnosti v zábavných videích a různých testech. Program Tvoje cesta #onlinem pomáhá naučit děti i jejich rodiče a prarodiče bezpečnému chování ve virtuálním světě. Díky tomu máme už téměř 200 tisíc proškolených dětí.
Nyní nás čekají další webináře, akce a projekty zaměřené právě třeba na seniory, kteří jsou jednou z nejzranitelnějších skupin. Například pro ně pořádáme Dny pro seniory na České poště nebo Poradenské dny pro seniory.
Člověk si snadno řekne, že kyberpodvodníkům nenaletí. Lze si to nějak ověřit?
Nejdůležitější je informovanost a obezřetnost. Na našich stránkách v rámci kampaně Braňte se rozumem upozorňujeme na nejčastější útoky těchto podvodníků a dáváme základní rady, jak jim nenaletět. Určitě se podívejte na csob.cz/branteserozumem.
Kromě toho existuje i online test, který se skládá z deseti nejčastějších podvodů, a lidé si tak mohou vyzkoušet svoji odolnost proti případným hackerským útokům. Česká bankovní asociace nabízí tuto možnost na webu kybertest.cz. Za necelé dva měsíce si vědomosti vyzkoušelo téměř 54 tisíc lidí, kteří testem prošli v průměru se 70% úspěšností. Další variantou je kyberhra.cz, která cílí na žáky druhého stupně základních škol, středních škol a odborných učilišť a víceletých gymnázií.