Článek
Ale možná i v důsledku toho, že Česká pošta je nucena uzavřít některé provozovny, teď řada starších lidí začíná uvažovat nad změnou a otevřením bankovního účtu. Protože ČSOB spojuje s poštou dlouhodobé exkluzivní partnerství, nabízí seniorům ideální řešení: peníze od státu mohou přicházet spolehlivě a pravidelně na Poštovní účet, který je šitý na míru potřebám starší generace.
Z průzkumů vyplývá, že pro seniory je nejdůležitější jistota, že mají své peníze a úspory v bezpečí a pod kontrolou: jsou často nedůvěřiví a mají strach, že o své našetřené peníze přijdou.
Velký impulz pro přechod od peněz v hotovosti k účtům přišel s pandemií koronaviru, kdy i senioři poznali, že je z pohledu rizika bezpečnější, když nebudou muset pro důchod nikam chodit a v obchodech namísto předávání bankovek a mincí u pokladny jen přiloží k terminálu platební kartu. Za dalším impulzem není třeba jít daleko. Česká pošta je nyní nucena zavřít některé pobočky.
Bankovní účet je praktičtější a má své výhody
Jenže jak začít? Založení bankovního účtu je rychlé a jednoduché. Například u ČSOB si senioři mohou založit účet zdarma na každé poště a trvá to jen pár minut. „Je určitě bezpečnější nechat si zasílat důchod na účet než nosit větší obnos peněz každý měsíc z pošty. Senioři, kteří si zřídí Poštovní účet, si mohou na poště nebo z bankomatů vybírat menší částky, a to kolikrát budou potřebovat. Za klienty navíc navedeme důchod na účet bez nutnosti návštěvy České správy sociálního zabezpečení,“ říká Petr Hutla, vrchní ředitel a člen představenstva ČSOB. K bankovnímu účtu pak patří i platební karta. Tou lze platit téměř všude, a pokud by i přesto někdo chtěl platit raději hotově, stačí si zdarma peníze vybrat v některém z bankomatů ČSOB.
Právě dostupnost je pro seniory stěžejní. Málokdo ale ví, že výběr hotovosti je s Poštovním účtem od ČSOB možný i na všech poštách, a to jednou měsíčně zdarma. Navíc seniorům ČSOB zajistí jednou měsíčně zdarma donášku hotovosti domů, na chatu nebo třeba do lázní. Stačí jen zavolat na infolinku a tuto službu si objednat.

Rychlé a bezpečné
Účet v bance lze snadno ovládat a mít na očích přes internet
Mít účet v bance a ovládat ho online je v dnešní době stejně přirozené jako nosit u sebe mobil. A platí to i pro seniory. Vždyť přístup k internetu už má každá druhá česká domácnost osob nad 65 let a pro spoustu z nich banka v počítači dávno není strašákem. Změna je postupná, nicméně velký zlom nastal v roce 2020, kdy svět zachvátila pandemie koronaviru. Zatímco osobní návštěva v bance tehdy znamenala zvýšené riziko nákazy, doma u počítače nebo mobilu se člověku sotva mohlo něco stát.
„Bankovnictví přes počítač nebo chytrý mobil už dávno není doménou jen mladších, protože i starší věkové kategorie si uvědomují celou řadu výhod spojených s ovládáním účtu a přístupem na něj kdykoliv si vzpomenou. Internetové bankovnictví i placení kartou je bezpečné, ale samozřejmě je třeba dbát na dodržování pravidel a stejně pečlivě, jako si hlídáme osobní doklady a hotovost, si musíme chránit hesla spojené s bankou,“ uzavírá Petr Hutla.
Petr Hutla: Důchod na účtu je bezpečnější než mít velkou hotovost u sebe
Mnoha seniorů, kteří si na poště vybírali každý měsíc důchod, se dotkne uzavírání některých poboček České pošty. Proto je čas přemýšlet o změně. Jedním z řešení může být založení bankovního účtu u ČSOB, která pro seniory připravila řadu výhod. Právě na ně a také na bezpečnost spojenou s bankovním účtem jsme se zeptali Petra Hutly, vrchního ředitele a člena představenstva ČSOB.

Petr Hutla
Existuje nějaké řešení, jak dostávat důchod jednodušeji?
Jako nejlepší řešení jednoznačně vidím založení bankovního účtu od ČSOB se zvýhodněním pro seniory, na který si lze nechat posílat důchod přímo. V případě potřeby lze hotovost vybrat na kterékoliv pobočce pošty, a to jedenkrát měsíčně bez poplatku nebo kdykoliv a zdarma ve více jak tisícovce bankomatů ČSOB. Součástí zvýhodněného účtu pro seniory jsou platební příkazy potvrzené platební kartou na poště a podané v pobočkách ČSOB – opět zdarma a bez omezení jejich počtu. Senioři tak ušetří peníze za složenky. O zvýhodnění stačí požádat při zakládání účtu.
Jak složité je převést výplatu důchodu na účet, když si ho nyní senioři vybírají prostřednictvím České pošty?
Není to vůbec složité. Když se senioři rozhodnou založit náš Poštovní účet na poště, stačí jim k tomu několik minut. Tím, že v ČSOB za ně vyřídíme komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení, odpadají jim další návštěvy úřadů. Ještě bych k tomu dodal, že do 31. července tohoto roku máme speciální akci. Pokud si senior založí účet a nechá si na něj přesměrovat svůj důchod, připíšeme mu na účet odměnu ve výši 1 000 korun. Další tisícovku pak dostane za využití naší mobilní banky ČSOB Smart a za zaplacení platební kartou. Více informací naleznou zájemci o účet na webové adrese www.csob.cz/az2000.
Co když senioři přeci jen potřebují alespoň část důchodu v hotovosti?
ČSOB má nejširší síť poboček, a to včetně těch poštovních. Důchod nebo jeho část tedy lze vybrat jak na kterékoliv z poštovních poboček, v bankomatech ČSOB, případně na pobočkách banky. K bankovnímu účtu přísluší zdarma i platební karta. S tou lze jak vybrat hotovost ve zmíněných bankomatech, tak i zaplatit v obchodech, kavárnách nebo třeba v lékárnách.
Pokud se senioři rozhodnou vybrat peníze z účtu, nemusejí vybrat celý důchod, ale mohou si vyzvedávat menší částky podle své potřeby a zbytek peněz nechat ležet v bezpečí na účtu. Na běžném účtu by měly být peníze na běžné výdaje (jídlo, nájem, pravidelné platby), zbytek je lepší dát na spořicí účet. Spořicí účet klientům zajistí zajímavé zhodnocení jejich úspor. V případě potřeby mohou kdykoliv uložené peníze nebo jejich část vybrat bez jakékoliv sankce.

Digitální bezpečnost
Prý umíte doručit peníze i domů.
Nejen domů, ale třeba i na chatu nebo kamkoliv v České republice, kam doručuje Česká pošta. Jedenkrát měsíčně doručíme seniorům zdarma až 20 tisíc korun na adresu, kam si sami určí. Stačí si tuto službu objednat po telefonu nebo osobně na poště.
Mnoho seniorů nevěří, že mít peníze na účtu je bezpečnější, než je mít doma. Máte pro ně na závěr nějakou radu?
Pro ČSOB je bezpečí klientů a jejich peněz hlavní prioritou. Na ochranu peněz svých zákazníků vynakládáme obrovské prostředky a jako každá banka máme nastavenou spoustu bezpečnostních mechanismů, které neustále zdokonalujeme. Pro všechny případy doporučuji mít u sebe kartičku s kontakty na banku.
V případě, že bude senior potřebovat poradit, lze bezplatně volat linku 800 300 300, kde vyškolení zaměstnanci banky ochotně a rádi pomohou. Při zavolání na infolinku speciální systém rozpozná, že volá senior, a tak ho přepojí na specialistu pro problematiku seniorů. Jednoduše si spojí telefonní číslo, které nám senior při zakládání uvedl s jeho věkem. Každoročně takto pomáháme osmdesáti tisícům z vás.
K tomu ještě doplním, že více než polovina seniorů s účtem v ČSOB už běžně používá internetové nebo mobilní bankovnictví. A podle Českého statistického úřadu přistupují na bankovní účet přes internet dokonce už více než dvě třetiny lidí ve věku od 55 do 64 let a skoro polovina těch, kterým je od 65 do 74 let. Moje závěrečné doporučení tedy je: Přidejte se k nám také a využívejte bezpečí a komfort služeb jedné z největších bank v České republice.