Článek
Na podzim VÚB představila Spoření bez limitů s atraktivním úrokem 6,15 % p.a., které spojuje jednoduchost online řešení a flexibilitu bez jakýchkoli poplatků a omezení. Co vedlo VÚB k rozšíření retailové nabídky na český trh a v čem jsou čeští a slovenští zákazníci rozdílní, vysvětluje Martin Techman, ředitel retailového bankovnictví VÚB banky.
V ČR je VÚB vnímána jako korporátní banka. Co Vás vedlo k představení spořícího produktu pro fyzické osoby?
Aktuální úrokové prostředí ve vztahu k české koruně výrazně zvyšuje atraktivitu spoření, a především spořicích účtů. Máme relativně mnoho klientů, kteří mají část příjmů nebo úspor v korunách a kterým jsme chtěli nabídnout možnost jejich zhodnocení. Také jsme si ověřili, že existuje tržní prostor, na kterém může být naše nabídka zajímavá pro české klienty.
Český trh se zdá být dost konkurenční. Jak se na něm dá prosadit? Lze to srovnat se Slovenskem?
Obě země jsou velmi rozvinuté z pohledu běžných bankovních služeb a digitalizace. Slovenský trh výrazně ovlivňuje jeho velikost při srovnatelném množství bank a také členství v eurozóně, musí tak pracovat s výrazně nižší marží. Do nedávna byla třeba průměrná sazba hypotéky na Slovensku druhá nejnižší v EU.

Martin Techman, člen představenstva VÚB banky.
V čem se musí v Česku podnikat jinak, myšleno z hlediska bankovnictví?
Klienti v obou zemích jsou nároční na kvalitu produktu, jednoduchost a rychlost procesů, a to především online. Pro nás představuje koruna na jednu stranu příležitost, ale na druhou stranu i komplikace. V prostředí SEPA jsme schopni v průběhu sekund posílat platby na druhou stranu Evropy za stejných podmínek jako doma. To ale neplatí u koruny, a tak jsme museli vytvořit sběrný účet v rámci české pobočky. Převod proto trvá o den déle, ale bez poplatků pro platby do zahraničí.
Dělí se podle vás společnost na ty, kteří již chtějí vše online, a ty, kterým přijde svět sdílení nebezpečný?
K rozšíření online služeb došlo prakticky mezi všemi generacemi. Většina procesů je dokonce tak jednoduchá, že už by je klienti jinak realizovat nechtěli. Zároveň ale vyžadují jednoduché a bezpečné prostředí. To je pro nás samozřejmě klíčové. Průběžně pracujeme na tom, abychom naše online služby co nejvíce zjednodušovali, udrželi maximální technickou úroveň zabezpečení a naučili naše klienty, jak je bezpečně využívat.
Martin Techman (49)
- Člen představenstva a ředitel retailového bankovnictví VÚB banky na Slovensku
- V minulosti pracoval mj. v České spořitelně a GE Money bank
- Má přes 15 let zkušeností s retailem v ČR a 8 let na Slovensku