Hlavní obsah

MWC 2024: Létající taxíky mají zatočit s kolonami

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S dopravními zácpami bojují prakticky všechna velká města. Výrobci proto hledají cesty, jak tento zapeklitý problém vyřešit. Americká společnost Joby Aviation a jihokorejský SK Telecom ukázaly svou vizi na veletrhu MWC 2024 ve španělské Barceloně – létající taxíky. Nejde přitom o žádnou hudbu budoucnosti, podobná monstra by měla létat v Jižní Koreji údajně již příští rok.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Létající taxík S4-SKT vyvinutý Joby Aviation a SK Telecom na stánku MWC 2024

Článek

(od našeho zpravodaje)

Představený létající taxík, jak sám výrobce novinku nazývá, nese označení S4-SKT. Hned na první pohled vás zaujmou jeho rozměry, protože se podobá spíše malému letadlu než vrtulníku.

Má celkem šest rotorů, při startu jsou vrtule namířené směrem vzhůru, následně se přesměrují klasicky dopředu.

Pojmout může čtyři pasažéry, páté sedadlo vepředu je určeno pilotovi. Všichni společně pak mohou cestovat rychlostí až 322 km/h. Proti tradičním letadlům je ale létající taxík až stokrát tišší, nasazení v obytných zónách by tak nemělo být problém.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Létající taxík S4-SKT vyvinutý Joby Aviation a SK Telecom na stánku MWC 2024

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Létající taxík S4-SKT vyvinutý Joby Aviation a SK Telecom na stánku MWC 2024

MWC 2024: Zapomeňte na iPhony, telefonovat budeme s brýlemi

Mobil

Simulace letu

Tvůrci počítají s tím, že podobné taxíky budou obsluhovat cestující nejen ve větších městech, ale zároveň i mezi jednotlivými městy, jež nejsou tolik vzdálená. Ambice na nahrazení klasických letadel ale robotické taxíky nemají, na delších trasách budou rychlejší a komfortnější stávající stroje.

Model S4-SKT přivezli tvůrci do Barcelony i se speciální platformou pro simulaci letu. Když vstoupíte do kabiny, na displejích před vámi se zobrazí skutečné město, kterým prolétáte, vrtule se roztočí a celá platforma se dokonce i naklání, aby co možná nejvěrohodněji simulovala skutečný let.

Vypočítat náklady na nějakou konkrétní cestu ale přímo na výstavišti zástupci společnosti nechtěli. Nekomentovali ani nijak blíže parametry létajícího stroje. Primárně chtěli pouze demonstrovat, jaký zážitek z cestování prostřednictvím robotických taxíků budeme mít.

Foto: archív výrobce

Simulace letu na výstavišti v Barceloně

V Jižní Koreji už příští rok

I když to může zatím vypadat jako hudba budoucnosti, jihokorejská vláda je velmi nakloněna komerčnímu využití létajících taxi. Patrné jsou v této zemi snahy, aby podobný druh cestování byl zaveden už v příštím roce. SK Telecom počítá se zahájením provozu v polovině roku 2025.

Nasazení robotických taxíků v dalších zemích bude muset ale předcházet schválení od regulačních orgánů a vybudování potřebné infrastruktury. Robotické taxíky totiž nebudou moci snadno přistávat jen tak někde na ulici, potřebovat budou prostor podobný stávajícím heliportům.

Jednou bychom se ale skutečně mohli dočkat doby, kdy budeme cestovat z Prahy do Brna tak, že se zcela vyhneme neustále přeplněné dálnici D1.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Létající taxík S4-SKT vyvinutý Joby Aviation a SK Telecom na stánku MWC 2024

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Létající taxík S4-SKT vyvinutý Joby Aviation a SK Telecom na stánku MWC 2024

MWC 2024: Jako ze sci-fi filmů. Takto s námi bude umělá inteligence mluvit

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám