Hlavní obsah

Jak Ukrajina vyhrává válku na sociálních sítích

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kyjev

Po téměř osmi měsících visí válka na Ukrajině na vlásku. Ukrajinské protiofenzivy stále postupují, zatímco ruské síly se stále tlačí jinam. Na internetu je to však velmi jednostranná záležitost, napsal zpravodajský server BBC News.

Foto: Pool, Reuters

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Článek

„Jsme národ memů,“ říká kyjevská podnikatelka Olena, která řídí týmy dobrovolníků na sociálních sítích. „Kdyby to byla válka memů, vyhráli bychom,“ dodává.

Olena není její pravé jméno. Vzhledem k citlivé povaze práce, kterou se svými týmy vykonává jménem ukrajinského ministerstva obrany, požádala o zachování anonymity. Její lidé pracují nepřetržitě, během několika hodin reagují na zprávy z celé země a vytvářejí úderná videa, často s hudbou, pro publikum ministerstva doma i v zahraničí.

Stejně jako ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj přizpůsobuje své projevy v zahraničních parlamentech tak, aby zohledňovaly místní historii, kulturu a citlivost, tak i Olenin pětičlenný mezinárodní tým cílí svá sdělení.

Máváte smrti na přivítanou! Hackeři pustili Zelenského do ruské televize

Bezpečnost

V červnovém videoklipu, který děkoval Británii za její vojenskou pomoc, zazněla hudba Gustava Holsta a skupiny The Clash, objevil se v něm Shakespeare, David Bowie, Lewis Hamilton a záběry protitankových zbraní dodaných Británií v akci.

Díky úsilí týmu teď má twitterový účet ministerstva obrany 1,5 milionu sledujících po celém světě. Některá videa byla zhlédnuta více než milionkrát. Jejich nejúspěšnější video, zveřejněné v srpnu po několika záhadných útocích na ruské cíle na anektovaném Krymu, nasbíralo 2,2 milionu zhlédnutí.

„Hlavní myšlenkou je oslovit mezinárodní publikum a ukázat, že Ukrajina je skutečně schopna zvítězit,“ říká Olena. „Protože nikdo nechce investovat do poražených,“ dodává.

Umění marketingu ve švédském stylu

Podvratnější práce

Další z Oleniných týmů však provádí podvratnější práci, jejímž cílem je zdůraznit ruské prohry a demoralizovat okupanty. Na sociálních sítích se objevuje množství videí zachycujících ruské vojenské neúspěchy, takže o materiál nemá nouzi. Ale metodou pokusů a omylů se naučili, co funguje a co ne. „Začali jsme zobrazovat těla zabitých Rusů. A pak jsme si uvědomili, že to vlastně nefunguje. Jen je to sjednotilo proti nám,“ říká Olena.

Tým se pak pokusil apelovat na svědomí ruských vojáků tím, že ukazoval obrázky mrtvých ukrajinských civilistů. Opět se zdálo, že jejich úsilí nepadlo na úrodnou půdu. „Uvědomili jsme si, že jsou na to vlastně hrdí. Vůbec to neodsuzovali,“ říká. „Došlo nám, že to musíme dělat mnohem sofistikovanějším způsobem,“ dodává.

Nyní dobrovolníci pečlivě zkoumají ruské sociální sítě, hledají spouštěče a sondují slabá místa v konkrétních částech země. Je nesmírně těžké posoudit, jaký dopad tato práce má, ale nedávná částečná mobilizace, kterou vyhlásil ruský prezident Vladimir Putin, poskytla dobrovolníkům spoustu materiálu k práci. „Čekali jsme na tu mobilizaci. Věděli jsme, že to pro ně bude velmi demoralizující,“ uvádí Olena.

Nejbohatší studnice materiálu se nachází na komunikační platformě Telegram. Olena ji nazývá „divokým západem“.

Prudce vlastenecká a divoce neuctivá komunita

Dobrovolníci, kteří poskytují materiály ministerstvu obrany, jsou jen malou částí rozsáhlé, živé, prudce vlastenecké a divoce neuctivé komunity, která reaguje na události na místě, někdy s úžasnou rychlostí.

Desítky kanálů na telegramu přitahují obrovské množství příznivců. Jeden z nich, nazvaný „Ukrajinská ofenziva“, má 96 485 sledujících. Nabízí vojenské aktualizace, otevřený trolling Moskvy a občasných rýpnutí do zpravodajství západních médií, včetně BBC. Stejně jako většina ostatních kanálů se nevyhýbá záběrům utrpení, včetně mrtvých nebo umírajících ruských vojáků.

A jak to Rusko, pokud vůbec nějak, vrací Ukrajině? Kupodivu, vzhledem k pověsti Ruska jako země trollích farem a pochybných podvodníků s údajnými vazbami na Kreml, se zdá, že odpověď zní: skoro nijak.

Poděkování Francouzům za podporu

Začátkem tohoto měsíce se dvěma známým ruským vtipálkům přece jen podařilo oklamat ukrajinského ministra zahraničí Dmytra Kulebu, aby si myslel, že mluví s bývalým americkým velvyslancem v Moskvě Michaelem McFaulem. V ruských státních médiích byly odvysílány úryvky, v nichž Kuleba podle všeho přiznal, že Ukrajina je zodpovědná za nedávné útoky na Krymu a v Rusku - ačkoli žert byl proveden ještě před výbuchem na Krymském mostě z 8. října.

Olena však říká, že viděla jen málo důkazů, které by nasvědčovaly tomu, že Rusko disponuje podobně vynalézavou internetovou armádou. „Rusům se zatím nepodařilo přijít s ničím zajímavým,“ říká. „Žádný humor, žádná krása. Dokonce ani bolest. Žádný soucit,“ uzavírá Olena.

Proruské účty ovlivňují veřejné mínění

Ani Rusové ale nejsou na sociálních sítích bezbranní. Americká společnost Meta Platforms, která stojí za sociálními sítěmi Facebook a Instagram, například minulý měsíc odhalila rozsáhlou kampaň falešných účtů, jež cílily na uživatele v Česku a USA. V našich končinách měly za úkol mimo jiné měnit veřejné mínění ve prospěch Ruska a Číny.

Podle společnosti Meta šlo o operaci organizovanou z Číny. Ta se snažila prostřednictvím falešných účtů na Facebooku a Instagramu ovlivňovat uživatele ve Spojených státech před listopadovými volbami do amerického Kongresu. Stejné falešné účty nicméně podle bezpečnostních expertů, kteří útočnou kampaň na ovlivnění veřejného mínění analyzovali, působily také na Twitteru.

Proruské účty ovlivňovaly veřejné mínění Čechů. Facebook zasáhl

Internet a PC

Velmi aktivní byly falešné účty rovněž v České republice, kde se prostřednictvím nich šířila kritika proti vládě za její postoje vůči Pekingu. Od února, kdy začala invaze Ruska na Ukrajinu, se v rámci kampaně objevovaly i proruské účty, jež měly za úkol ovlivňovat veřejné mínění v Česku.

„Doposud jsme se setkávali s čínskými operacemi, které byly zacíleny především proti Američanům na území jižní Asie, měly ovlivňovat mínění tamních lidí,“ prohlásil Ben Nimmo, vedoucí zpravodajské služby skupiny Meta pro globální hrozby.

To je podle něj dramatická změna, neboť doposud se snažily podobné kampaně šířit pouze obecný názor „Čína je dobrá, Amerika zlá“. Nyní se ale útočníci snaží ovlivnit veřejné mínění Američanů i Evropanů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám