Hlavní obsah

Exploze her s umělou inteligencí. Titulů s AI je na Steamu už osm tisíc

3:29
3:29

Poslechněte si tento článek

Generativní umělá inteligence (AI) zažívá ve videohrách opravdový rozmach. Na oblíbené herní platformě Steam nyní najdete více než 8000 titulů s AI, což představuje meziroční nárůst o 800 %. Od tvorby herních 3D modelů, scén a textů až po generování kódu či dynamické herní mechanismy – umělá inteligence už pronikla do všech fází vývoje. Mezi některými vývojáři ale rostou obavy z etiky, kvality a homogenizace her.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační obrázek

Článek

Využití umělé inteligence dnes tvoří ucelený průmyslový ekosystém. Podle dostupných dat se zhruba 60 % AI aplikací zaměřuje na tvorbu virtuálního obsahu – od modelování postav až po navrhování herních prostředí a vizuálních prvků, píše web AIbase.

Umělá inteligence v dnešní době běžně nachází uplatnění i v oblastech, jako je syntéza zvuku, generování scénářů, tvorba marketingových materiálů či automatizované psaní kódu. Někteří vývojáři experimentují také s využitím AI pro generování obsahu v reálném čase.

Například pro dynamické vytváření herních prvků podle hráčových příkazů nebo automatickou detekci zakázaného obsahu nahraného uživateli.

Tento technologický posun ukazuje jasnou pyramidovou strukturu, od základního generování zdrojů přes inteligentní základní systémy až po interaktivní zážitky plně řízené umělou inteligencí.

Neshody mezi vývojáři ohledně AI

Názory v komunitě vývojářů na umělou inteligenci se však postupně začínají rozcházet. Podle průzkumu na Game Developers Conference (GDC) 2024 52 % vývojářů potvrdilo, že jejich společnosti AI nástroje používají. 27 % vývojářů se rozhodlo jejich používání výslovně odmítnout.

I mezi týmy, které si umělou inteligenci osvojují, existují značné rozdíly. Některé považují AI pouze za nástroj produktivity, zatímco jiné se snaží vytvořit herní mechanismy zaměřené na umělou inteligenci. To přímo ovlivňuje jejich vývojové strategie.

S rostoucím rozšířením nástrojů umělé inteligence dochází ve vývoji her k určitému „odtechnizování“. Úkoly, které dříve vyžadovaly odborné znalosti, jako modelování postav nebo programování, lze dnes zvládnout pomocí chytrých nápověd a textových příkazů (tzv. promptů).

Podle webu AIbase tento trend vytvořil novou formu konkurence – takzvanou „promptní soutěž“. Výsledkem je záplava her s umělou inteligencí, které jsou si stylově i herně velmi podobné a liší se jen v detailech.

To vede k zaplavení trhu generickými, obsahově prázdnými tituly a zároveň k úbytku vývojářských kapacit pro složitější projekty, jež vyžadují hlubší herní design.

Hranice využití a etické dopady

Ačkoli tedy umělá inteligence pomáhá řešit některé vývojářské překážky, stále častěji se ozývají otázky ohledně hranic jejího využití i etických dopadů.

Například současná pravidla pro označování AI obsahu na platformě Steam mají značné nedostatky. Vzhledem k tomu, že je deklarace použití umělé inteligence dobrovolná, může být skutečný počet AI her výrazně vyšší, než ukazují oficiální statistiky.

Navíc chybí jasná definice rozsahu využití AI, což ztěžuje hráčům orientaci v tom, do jaké míry je hra skutečně umělou inteligencí ovlivněna.

Další problém představuje kontrola kvality. Někteří vývojáři zjišťují, že dolaďování výstupů generovaných AI je časově náročnější než tradiční metody výroby.

Výběr článků

Načítám