Článek
Nad cenou kolekcí se lidé pozastavují každý rok. Začátkem loňského listopadu stály v přepočtu na kilogram zhruba 900 korun. Zákazníci nešetřili kritikou. Experti upozorňovali, že cena je vysoká proto, aby z ní mohli obchodníci počítat slevu. Ta se podle zákona musí odvodit z nejnižší ceny za posledních 30 dní. Po Vánocích kolekce zlevnily na polovinu i níže.
„Jedná se o osvědčenou taktiku. V době, kdy se zboží ještě nekupuje, jej obchodník zdraží a věnuje mu zapadlé místo v prodejně. Pak cenu prudce sníží,“ uvedl marketingový expert Robert Le Veneur. „Dostojí tak zákonným podmínkám a může uvádět slevu v desítkách procent. A protože se mnoho kupujících rozhoduje podle slevy, taktika funguje,“ popsal.
Ani silná nespokojenost zákazníků nepřesvědčila supermarkety, aby letos prodávaly levněji. Na konci října nabídla Billa na svém e-shopu červenou kolekci Orion o váze 351 gramů za 440 korun. Za tolik by se podle propočtu Novinek daly ve stejném řetězci nakoupit suroviny na vánoční večeři pro čtyři osoby připravenou z kuřecích řízků a bramborového salátu. V přepočtu na kilo vychází zmíněná kolekce na 1253 korun.
K českým Vánocům kolekce tradičně patří. Bonbony nebo duté figurky k zavěšení na stromeček se objevily koncem 19. století. S jejich masovou produkcí začala firma Františka Maršnera z tehdejšího pražského předměstí Královských Vinohrad. Úplně první vyrobil už roku 1892 Adolf Glaser, majitel Velimské továrny na čokoládu.
Odborníci nyní čekají, že letošní cena kolekcí bude klesat s blížícími se svátky. „V letákových akcích začínají řetězce nabízet vánoční kolekce od poloviny října, největší počet slev na ně eviduje web Kupi.cz v listopadu a prosinci,“ sdělila datová analytička Monika Kopčilová.
Už teď se ceny mezi jednotlivými řetězci liší. V konkurenčním Albertu stojí stejná kolekce skoro o třetinu méně. Jak na e-shopu, tak v prodejně, kterou Novinky navštívily v Plzni.

